Graphics 10
From Atariki
Wersja z dnia 11:14, 21 maj 2006 Miker (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 11:55, 21 maj 2006 Dracon (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | ||
+ | Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie [[Numen]]. | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] |
Wersja z dnia 11:55, 21 maj 2006
Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Od trybów tych różni go użycie rejestru GTIA GTIACTL (zwanego również GPRIOR) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA (bo ANTIC generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).
- Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 256.
- Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIA GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:
- COLPM0 ($D012) (cień COLPM0S ($02C0)) (także kolor ramki);
- COLPM1 ($D013) (cień COLPM1S ($02C1));
- COLPM2 ($D014) (cień COLPM2S ($02C2));
- COLPM3 ($D015) (cień COLPM3S ($02C3));
- COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4));
- COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5));
- COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7));
- COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)).
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany - ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt. Ze względu na ilośc kolorów i kształt piksela (kwadrat czyli proporcjonalny) użyty był w demie Numen.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.