Zorro
From Atariki
Wersja z dnia 15:51, 30 lis 2012 Jellonek (Dyskusja | wkład) (art po polsku, powinien linkowac w pierwszej kolejnosci do polskiej wikipedii) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:53, 30 lis 2012 Jellonek (Dyskusja | wkład) (art po polsku, powinien linkowac w pierwszej kolejnosci do polskiej wikipedii) Next diff → |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
Anonimowi [[Crack-grupa|crackerzy]] przygotowali [[COM|plikową wersję]] dyskowej edycji[http://atarionline.pl/arch/Z/Zorro/Zorro%20%28v8%29.xex], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii [[XL]]/[[XE]]. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą '''Zorro II'''. | Anonimowi [[Crack-grupa|crackerzy]] przygotowali [[COM|plikową wersję]] dyskowej edycji[http://atarionline.pl/arch/Z/Zorro/Zorro%20%28v8%29.xex], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii [[XL]]/[[XE]]. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą '''Zorro II'''. | ||
- | Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film ''[http://en.wikipedia.org/wiki/The_Mark_of_Zorro_(1940_film) Znak Zorro]''. | + | Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film ''[http://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_Zorro_(film_1940) Znak Zorro]''. |
==Odnośniki zewnętrzne== | ==Odnośniki zewnętrzne== |
Wersja z dnia 15:53, 30 lis 2012
Popularna gra labiryntowo-przygodowa z elementami zręcznościowymi oraz "znajdź i zanieś" wydana przez Datasoft w 1985 roku na (między innymi) małe Atari. Programistą tej wersji jest James Garon, zaś autorem grafiki - Kelly Day.
Zadaniem gracza jest, wcielając się w rolę tytułowego bohatera, przedostać się do silnie strzeżonego fortu i uwolnić swą ukochaną z łap złego sierżanta Garcii.
Pod względem technicznym gra jest bardzo podobna do innych labiryntówek Datasoftu - The Goonies, Bruce Lee i Conan - prawdopodobnie wszystkie trzy korzystają z tego samego kodu. Rzuca się też w oczy brak wykorzystania duszków i innych specyficznych dla Atari możliwości. Uproszczenie to wynika z faktu, że Zorro (tak jak pozostała trójka) jest bezpośrednią konwersją z Apple II (podobnie jak wersje na Commodore 64). Mimo tego gra ta jest powszechnie uważana wśród atarowców za interesującą.
Gra została wydana w USA w wersji dyskowej - komnaty doczytywały się w trakcie gry. Później US Gold wydał "Zorro" na rynku brytyjskim; do tego celu przygotował również wersję kasetową. Kasetówka wczytuje się od razu w całości, ale jest względem oryginału dość poważnie okrojona - usunięto piątą część komnat oraz postać żołnierza uciekającego z porwaną señoritą do fortu. Motywem tych zmian mogła być chęć zmieszczenia całej gry w 48 KB RAM dostępnych w komputerach Atari 800.
Anonimowi crackerzy przygotowali plikową wersję dyskowej edycji[1], która zawiera wszystkie komnaty i wczytuje się w całości przed rozpoczęciem gry - można ją zatem ładować także z magnetofonu. Wymaga ona jednak 64 KB RAM, stąd działa tylko na komputerach serii XL/XE. Dla odróżnienia, a może z niewiedzy, ta wersja występowała czasem pod nazwą Zorro II.
Motyw muzyczny w grze zawiera krótką frazę, którą można też znaleźć w utworze otwierającym klasyczny film Znak Zorro.