Crack-grupa
From Atariki
Wersja z dnia 10:04, 3 wrz 2005 Drctqa (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 10:06, 3 wrz 2005 Drctqa (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 4: | Linia 4: | ||
Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. :) Ewolucja dokonała się najpierw na scenie Commodore 64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking ewaluowały do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]). | Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. :) Ewolucja dokonała się najpierw na scenie Commodore 64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking ewaluowały do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]). | ||
- | '''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery) ; [[freezer]] do przerywania i modyfikacji "ofiary" ; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu. | + | '''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery) ; [[freezer]] do przerywania działania i modyfikacji "ofiary" ; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu. |
'''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Jako przykłady, wymienić można: High Tech Team, [[Clever People]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], a także działający solo Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, [[MrBacardi]], [http://www.mushca.com/f/atari/ Homesoft], John E. i na pewno paru innych... | '''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Jako przykłady, wymienić można: High Tech Team, [[Clever People]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], a także działający solo Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, [[MrBacardi]], [http://www.mushca.com/f/atari/ Homesoft], John E. i na pewno paru innych... |
Wersja z dnia 10:06, 3 wrz 2005
Jest to jedna z form grupy komputerowej na scenie, zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych. Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż "wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu" *. Czasem crackerzy (czyli członkowie crack-grupy) stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura anty-freezer w Technoidzie nad którą siedział Seban) !
Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. :) Ewolucja dokonała się najpierw na scenie Commodore 64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking ewaluowały do czegoś wprost przeciwnego (np. Our 5oft).
Narzędzia: różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery) ; freezer do przerywania działania i modyfikacji "ofiary" ; cruncher do pakowania złamanego programu.
Przedstawiciele: ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu crack-grup. Jako przykłady, wymienić można: High Tech Team, Clever People, Jabole (?), REMiX Soft Ltd., a także działający solo Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, MrBacardi, Homesoft, John E. i na pewno paru innych...
* - cytat Sebana :)
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.