Graphics 9
From Atariki
Wersja z dnia 09:15, 1 lut 2007 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 20:33, 1 lut 2007 Miker (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 10: | Linia 10: | ||
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | ||
- | Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych [[demo|demach]] gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić [[Slide Show|slideshow]] "THE MUPPET MOVIE" grupy [[Mad Team]]). | + | Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych [[demo|demach]] gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić [[Slide Show|slideshow]] "THE MUPPET MOVIE" grupy [[Madteam]]). |
Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "Space Lobsters" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu Gr.9). | Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "Space Lobsters" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu Gr.9). |
Wersja z dnia 20:33, 1 lut 2007
Dziewiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 10 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
- Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez rejestr-cień COLBAKS
- Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych demach gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić slideshow "THE MUPPET MOVIE" grupy Madteam).
Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "Space Lobsters" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu Gr.9).
Programy graficzne, pracujące w Graphics 9, to m.in. RAMbrandt oraz Retoucher.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.