Sic!
From Atariki
Wersja z dnia 18:57, 7 lip 2011 Miker (Dyskusja | wkład) (→Co to jest w ogóle jest? - +rejestr) ← Previous diff |
Wersja z dnia 19:23, 7 lip 2011 Miker (Dyskusja | wkład) (→Hardware) Next diff → |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii [[XL]]). Poniżej fotki obydwu wersji. | Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii [[XL]]). Poniżej fotki obydwu wersji. | ||
<center>[[Grafika:sic-zif.jpg|Sic! z podstawką typu ZIF]] [[Grafika:sic-dip.jpg|Sic! z podstawką typu DIP]]</center><br/> | <center>[[Grafika:sic-zif.jpg|Sic! z podstawką typu ZIF]] [[Grafika:sic-dip.jpg|Sic! z podstawką typu DIP]]</center><br/> | ||
- | Przełącznik znajdujący się z boku kartridzą pozwala na jego włączenie/wyłaczenie bez konieczności wyciągania z gniazda. Zworka u góry natomiast pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych kości 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie wracał do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2. | + | Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda. Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2. |
==Software== | ==Software== |
Wersja z dnia 19:23, 7 lip 2011
Spis treści |
Co to jest w ogóle jest?
SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to inteligentny cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym.
Hardware
Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii XL). Poniżej fotki obydwu wersji.
Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda. Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.
Software
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):
- Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash
- Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash
- SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u
- Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)
- Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.
Za wszystko odpowiadają
- Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
- Dely - naklejka na kartridż, strona www
- KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
- Ooz - grafika
- Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
- Stryker - pomysł, testowanie
- Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu), testowanie
oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.