Tryby wysokiej rozdzielczości
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 12:42, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (kategoria tryby graficzne) ← Previous diff |
Wersja z dnia 12:45, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (jeden bit) Next diff → |
||
Linia 3: | Linia 3: | ||
Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
+ | * Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit. | ||
* Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384. | * Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384. | ||
* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | * Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. |
Wersja z dnia 12:45, 25 kwi 2024
Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
- Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
- W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
- Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.
Monochromatycznymi są tryby ANTIC 2 (Graphics 0), ANTIC 3 i ANTIC F (Graphics 8).
Rozszerzenia
Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.
Ciekawostki
- W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
- Rybags opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie pełnych 240 linii trybu hires na ekranie.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.