Tryby wysokiej rozdzielczości
From Atariki
Revision as of 18:04, 24 sie 2024; view current revision
←Older revision | Newer revision→
←Older revision | Newer revision→
Tryby graficzne ANTIC-a wysokiej rozdzielczości (ang. "high resolution" lub skrótowo "hires"), w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
- Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
- W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
- Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.
W ośmiobitowym Atari dostępne są tryby wysokiej rozdzielczości:
[Edytuj]
Rozszerzenia
Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach wysokiej rozdzielczości drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli określany przez COLPF1 jest niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie występuje.
[Edytuj]
Ciekawostki
- W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
- Rybags opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie pełnych 240 linii trybu hires na ekranie.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.