Sic!

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 18:43, 7 lip 2011
Miker (Dyskusja | wkład)
(Software - +kredyty)
← Previous diff
Wersja z dnia 18:57, 7 lip 2011
Miker (Dyskusja | wkład)
(Co to jest w ogóle jest? - +rejestr)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
==Co to jest w ogóle jest?== ==Co to jest w ogóle jest?==
-SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP.+SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]].
<center>http://atariki.krap.pl/images/8/8c/Sic_logo.png</center> <center>http://atariki.krap.pl/images/8/8c/Sic_logo.png</center>

Wersja z dnia 18:57, 7 lip 2011

Spis treści

Co to jest w ogóle jest?

SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to inteligentny cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym.

Sic_logo.png

Hardware

Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach - z podstawką typu ZIF (pasuje tylko do modeli serii XE), oraz z podstawką DIP (ten z kolei pasuje również do serii XL). Poniżej fotki obydwu wersji.

Sic! z podstawką typu ZIF Sic! z podstawką typu DIP

Przełącznik znajdujący się z boku kartridzą pozwala na jego włączenie/wyłaczenie bez konieczności wyciągania z gniazda. Zworka u góry natomiast pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych kości 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie). Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie wracał do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.

Software

Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):

  • Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash
  • Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash
  • SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u
  • Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)
  • Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.

Za wszystko odpowiadają

  • Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
  • Dely - naklejka na kartridż, strona www
  • KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
  • Ooz - grafika
  • Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
  • Stryker - pomysł, testowanie
  • Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu), testowanie

oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools