Sic!

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:07, 7 lip 2011
Stryker (Dyskusja | wkład)
(Hardware)
← Previous diff
Wersja z dnia 11:58, 8 lip 2011
Stryker (Dyskusja | wkład)

Next diff →
Linia 1: Linia 1:
==Co to w ogóle jest?== ==Co to w ogóle jest?==
-http://atariki.krap.pl/images/8/8c/Sic_logo.png <br><br>+[[Grafika:Sic_logo.png]] <br><br>
-SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]] (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.+SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]] (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.<br><br>
- +[[Grafika:Sic_atari.jpg]]<br>
==Hardware== ==Hardware==
Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach: Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach:
Linia 17: Linia 17:
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie): Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):
*Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br> *Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/c/c4/Sicflash.png<br><br>+[[Grafika:Sicflash.png]]<br><br>
*Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br> *Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/0/09/Sicautoflasher.png<br><br>+[[Grafika:Sicautoflasher.png]]<br><br>
*Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash <br><br> *Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash <br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/b/bb/Sicdump.png><br><br>+[[Grafika:Sicdump.png]]<br><br>
*SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u<br><br> *SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/1/1b/Sdxflasher.png<br><br>+[[Grafika:Sdxflasher.png]]<br><br>
*Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)<br><br> *Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/c/ca/Sicmenu.png<br><br>+[[Grafika:Sicmenu.png]]<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/5/5e/Sicmenu_2.png<br><br>+[[Grafika:Sicmenu_2.png]]<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/7/78/Sicmenu_3.png<br><br>+[[Grafika:Sicmenu_3.png]]<br><br>
*Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.<br><br> *Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/8/80/Sicgen.png><br><br>+[[Grafika:Sicgen.png]]<br><br>
-http://atariki.krap.pl/images/7/77/Sicgen_2.png<br><br>+[[Grafika:Sicgen_2.png]]<br><br>
== Za wszystko odpowiadają == == Za wszystko odpowiadają ==

Wersja z dnia 11:58, 8 lip 2011

Spis treści

Co to w ogóle jest?

Grafika:Sic_logo.png

SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to inteligentny cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.

Grafika:Sic_atari.jpg

Hardware

Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach:

  • Z podstawką typu DIP (pasuje do modeli serii XE i XL ) i mieści się w obudowie cartridge'a.

Sic! z podstawką typu DIP

  • Oraz z podstawką ZIF (pasuje do serii XE)

Sic! z podstawką typu ZIF

Przydatne informacje:

  • Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda.
  • Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie).
  • Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.

Software

Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):

  • Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Grafika:Sicflash.png

  • Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Grafika:Sicautoflasher.png

  • Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash

Grafika:Sicdump.png

  • SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u

Grafika:Sdxflasher.png

  • Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)

Grafika:Sicmenu.png

Grafika:Sicmenu_2.png

Grafika:Sicmenu_3.png

  • Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.

Grafika:Sicgen.png

Grafika:Sicgen_2.png

Za wszystko odpowiadają

  • Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
  • Dely - naklejka na kartridż, strona www
  • KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
  • Ooz - grafika
  • Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
  • Stryker - pomysł, testowanie
  • Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu), testowanie

oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon

Odnośniki zewnętrzne

  • Paczka z softem zawiera m.in. schemat, wymienione wyżej programy, instrukcje, specyfikacje, źródła.

Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools