Sic!

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 18:01, 5 lip 2011
Miker (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Sikor (Dyskusja | wkład)
(Co to w ogóle jest? - Nie ma inteligentnych urządzeń - są programowalne ewentualnie)
Linia 1: Linia 1:
-SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to inteligentny [[cartridge]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Innym zastosowaniami jest np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe.+==Co to w ogóle jest?==
 +[[Grafika:Sic_logo.png]] <br><br>
 +SIC!, czyli w skrócie '''Super Inexpensive Cart''', to [[cartridge]] przeznaczony dla [[Atari 8-bit|ośmiobitowego Atari]], działający na pamięci typu ''flash''. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań [[SpartaDOS X]], czy możliwość zaprogramowania kości z [[TOS|TOS-em]] dla Atari [[ST]]/[[STE|E]] . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim [[Rejestr sterujący Sic!|rejestrze sterującym]] (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.<br><br>
 +[[Grafika:Sic_atari.jpg]]<br>
 +==Hardware==
 +Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach:
 +*Z podstawką typu DIP (pasuje do modeli serii [[XE]] i [[XL]] ) i mieści się w obudowie cartridge'a.<br><br>
 +[[Grafika:sic-dip.jpg|Sic! z podstawką typu DIP]]<br><br>
 +*Oraz z podstawką ZIF (pasuje do serii [[XE]]) <br><br>
 +[[Grafika:sic-zif.jpg|Sic! z podstawką typu ZIF]]<br><br>
 +Przydatne informacje: <br><br>
 +*Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda.
 +*Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie).
 +*Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.
 +
 +==Software==
Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie): Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):
-*Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash +*Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-*Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash +[[Grafika:Sicflash.png]]<br><br>
-*SDX upgrage flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u+*Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash <br><br>
-*Sic! Menu (PC) - tym porgramem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)+[[Grafika:Sicautoflasher.png]]<br><br>
-*Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa, tutaj jednak wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.+*Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash <br><br>
 +[[Grafika:Sicdump.png]]<br><br>
 +*SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u<br><br>
 +[[Grafika:Sdxflasher.png]]<br><br>
 +*Sic! Menu (PC) - tym programem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)<br><br>
 +[[Grafika:Sicmenu.png]]<br><br>
 +[[Grafika:Sicmenu_2.png]]<br><br>
 +[[Grafika:Sicmenu_3.png]]<br><br>
 +*Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.<br><br>
 +[[Grafika:Sicgen.png]]<br><br>
 +[[Grafika:Sicgen_2.png]]<br><br>
 +*Sic! Menu GUI (PC) - dodatek do Sic! Menu, działający w GUI Windowsa.<br><br>
 +[[Grafika:Sicmenugui.png]]<br><br>
 + 
 +== Za wszystko odpowiadają ==
 + 
 +*[[Candle]] - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
 +*[[Dely]] - naklejka na kartridż, strona www
 +*[[KMK]] - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
 +*[[Ooz]] - grafika
 +*[[Pr0be]] - kodowanie (Sic! Menu, loader)
 +*[[Stryker]] - pomysł, testowanie
 +*[[Trub]] - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu, Sic! Menu GUI), testowanie
 +oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: [[Seban]], [[X-Ray]], [[Miker]], [[Zenon]]
 + 
 +== Odnośniki zewnętrzne ==
 +*[http://sic.pigwa.net Strona projektu Sic!Cart] zawiera m.in. schemat, wymienione wyżej programy, instrukcje, specyfikacje, źródła.
[[Kategoria: Peryferia 8-bit]] [[Kategoria: Peryferia 8-bit]]
{{stub}} {{stub}}

Aktualna wersja

Spis treści

Co to w ogóle jest?

Grafika:Sic_logo.png

SIC!, czyli w skrócie Super Inexpensive Cart, to cartridge przeznaczony dla ośmiobitowego Atari, działający na pamięci typu flash. Łączy w sobie funkcje standardowego kartridża oraz programatora. Może służyć jako multicart, gdzie można umieścić paręnaście ulubionych gier dem itd. Inne zastosowania to np. wykorzystanie sic!-a do wrzucenia nań SpartaDOS X, czy możliwość zaprogramowania kości z TOS-em dla Atari ST/E . Kartridż obsługuje pamięci flash 1- 2- oraz 4 megabitowe "5V" w obudowie DIP (odpowiedni o pojemności 128, 256 oraz 512 kilobajtów). Pamięć ta jest podzielona na banki, które wybierane są poprzez zapisanie wartości w odpowiednim rejestrze sterującym (kliknij). Możliwości carta można przetestować w najnowszej wersji emulatora Altirra.

Grafika:Sic_atari.jpg

Hardware

Gotowy Sic! występuje w dwóch wersjach:

  • Z podstawką typu DIP (pasuje do modeli serii XE i XL ) i mieści się w obudowie cartridge'a.

Sic! z podstawką typu DIP

  • Oraz z podstawką ZIF (pasuje do serii XE)

Sic! z podstawką typu ZIF

Przydatne informacje:

  • Przełącznik znajdujący się z boku kartridża pozwala na jego włączenie/wyłączenie bez konieczności wyciągania go z gniazda.
  • Natomiast zworka u góry (widoczne po otwarciu kartridża) pozwala obsługiwać kości z inną kolejnością sygnałów na pinach (dotyczy to niektórych pamięci 2-megabitowych, gdzie sygnał RESET znajduje się na #1 pinie).
  • Z pomocą małej przeróbki można przerobić Sic!-a, aby po resecie komputera przechodził do menu. W tym celu należy wstawić mikroswitch pomiędzy piny #1 i #10 układu U2.

Software

Wraz z sic!-em dostępne jest dedykowane mu oprogramowanie (platforma, na której działa, w nawiasie):

  • Sic! Flasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Grafika:Sicflash.png

  • Sic! autoflasher (Atari) - służący do zaprogramowania pamięci flash

Grafika:Sicautoflasher.png

  • Sic! Dump (Atari) - do zgrania zaprogramowanej pamięci flash

Grafika:Sicdump.png

  • SDX upgrade flasher for Sic! (Atari) - pozwalający sflashować SpartaDOS X na Sic!-u

Grafika:Sdxflasher.png

  • Sic! Menu (PC) - tym programem można ułożyć menu, łącznie z dodaniem grafiki oraz muzyki (działa z linii komend)

Grafika:Sicmenu.png

Grafika:Sicmenu_2.png

Grafika:Sicmenu_3.png

  • Sic! Cartridge Generator (PC) - podobny w działaniu do Sic! Menu, jednak działający w GUI Windowsa. Tutaj wyłącznie wgrywamy programy, grafika i muzyka są programowo narzucone.

Grafika:Sicgen.png

Grafika:Sicgen_2.png

  • Sic! Menu GUI (PC) - dodatek do Sic! Menu, działający w GUI Windowsa.

Grafika:Sicmenugui.png

Za wszystko odpowiadają

  • Candle - projektowanie, pomysł, kodowanie (Sic! Cartridge Generator), testowanie
  • Dely - naklejka na kartridż, strona www
  • KMK - kodowanie (Sic! Flasher, Sic! Dump, SDX Upgrade), testowanie
  • Ooz - grafika
  • Pr0be - kodowanie (Sic! Menu, loader)
  • Stryker - pomysł, testowanie
  • Trub - kodowanie (SDX Upgrade, poprawki do Sic! Menu, Sic! Menu GUI), testowanie

oraz mający w projekcie swój mniejszy bądź większy udział: Seban, X-Ray, Miker, Zenon

Odnośniki zewnętrzne


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools