Tryby wysokiej rozdzielczości

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 12:45, 25 kwi 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(jeden bit)
← Previous diff
Wersja z dnia 14:07, 25 kwi 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(tryby hires)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-Monochromatyczne [[Tryby graficzne ANTIC-a|tryby graficzne]], w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''.+[[Tryby graficzne ANTIC-a]] wysokiej rozdzielczości (ang. "high resolution" lub skrótowo "hires"), w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''.
Oto wspólne ich cechy: Oto wspólne ich cechy:
Linia 11: Linia 11:
* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. [[Tryby GTIA|trybów graficznych GTIA]]. * Dają możliwość prostego korzystania z tzw. [[Tryby GTIA|trybów graficznych GTIA]].
-Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F (Graphics 8)]].+W ośmiobitowym Atari dostępne są tryby wysokiej rozdzielczości:
 +* [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]],
 +* [[ANTIC 3]],
 +* [[Graphics 8|ANTIC F (Graphics 8)]].
== Rozszerzenia == == Rozszerzenia ==
-Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.+Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach wysokiej rozdzielczości drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował. Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.

Wersja z dnia 14:07, 25 kwi 2024

Tryby graficzne ANTIC-a wysokiej rozdzielczości (ang. "high resolution" lub skrótowo "hires"), w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

  • Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
  • Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
  • Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
  • Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
  • Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
  • W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
  • Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.

W ośmiobitowym Atari dostępne są tryby wysokiej rozdzielczości:

Rozszerzenia

Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach wysokiej rozdzielczości drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.

Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.

Ciekawostki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools