Tryby wysokiej rozdzielczości

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 23:52, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 16:59, 14 sie 2023
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do trybow gtia)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
-'''Tryby monochromatyczne ANTIC-a''' to 2-kolorowe [[Tryby graficzne ANTIC'a|tryby graficzne]], w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''. Mają one następujące wspólne cechy:+Monochromatyczne [[Tryby graficzne ANTIC-a|tryby graficzne]], w których jeden piksel ma szerokość '''połowy [[cykl koloru|cyklu koloru]]'''.
-* Ilość pikseli w linii przy [[Rejestry ANTIC'a#DMACTL|normalnej szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.+ 
-* Kolor ramki jest jak zwykle pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].+Oto wspólne ich cechy:
-* Dostępne są 2 kolory o tej samej [[chrominancja|chrominancji]]. Kolor pola gry - w odróżnieniu od większości trybów - określa [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [[luminancja|luminancję]] pikseli drugiego koloru.+ 
-* W systemie NTSC zachodzi [[efekt artefaktów]].+* Liczba pikseli w linii przy normalnej [[Rejestry ANTIC-a#DMACTL|szerokości pola gry]] wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
-* Zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]], najlepiej zajrzeć na stronę [http://g2f.atari8.info] i poczytać o tym w instrukcji do [[Graph2Font]].+* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]].
-Monochromatycznymi są tryby [[ANTIC $0]] ([[Graphics 0]]), [[ANTIC $3]] i [[ANTIC $F]] ([[Graphics 8]]).+* Dostępne są 2 kolory o tej samej [http://en.wikipedia.org/wiki/Chrominance chrominancji]. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2]]. Z kolei [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1]] określa wyłącznie [http://en.wikipedia.org/wiki/Luminance luminancję] pikseli drugiego koloru ("pisma").
-{{stub}}+* Grafika [[PMG]] nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] ([[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]])), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
 +* W systemie [https://pl.wikipedia.org/wiki/NTSC NTSC], [https://pl.wikipedia.org/wiki/PAL PAL] i [https://pl.wikipedia.org/wiki/SECAM SECAM] zachodzi [[efekt artefaktów]].
 +* Dają możliwość prostego korzystania z tzw. [[Tryby GTIA|trybów graficznych GTIA]].
 + 
 +Monochromatycznymi są tryby [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]], [[ANTIC 3]] i [[Graphics 8|ANTIC F (Graphics 8)]].
 + 
 +== Rozszerzenia ==
 +Układy graficzne [[VBXE]] i [[Sophia]] pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.
 + 
 +Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.
 + 
 +== Ciekawostki ==
 +* W tych trybach przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]].
 +* [[Rybags]] opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|pełnych 240 linii trybu hires]] na ekranie.
 + 
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
 +{{stub}}

Wersja z dnia 16:59, 14 sie 2023

Monochromatyczne tryby graficzne, w których jeden piksel ma szerokość połowy cyklu koloru.

Oto wspólne ich cechy:

  • Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 320, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 256 i 384.
  • Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
  • Dostępne są 2 kolory o tej samej chrominancji. Kolor pola gry ("tła") - w odróżnieniu od większości trybów - określany jest przez COLPF2. Z kolei COLPF1 określa wyłącznie luminancję pikseli drugiego koloru ("pisma").
  • Grafika PMG nie może zakrywać zapalonych pikseli pola gry (niezależnie od priorytetów ustawionych w rejestrze GTIACTL (GTIACTLS)), wpływa jedynie na zmianę ich chrominancji, analogicznie jak w poprzednim punkcie.
  • W systemie NTSC, PAL i SECAM zachodzi efekt artefaktów.
  • Dają możliwość prostego korzystania z tzw. trybów graficznych GTIA.

Monochromatycznymi są tryby ANTIC 2 (Graphics 0), ANTIC 3 i ANTIC F (Graphics 8).

Rozszerzenia

Układy graficzne VBXE i Sophia pozwalają na uzyskanie w trybach monochromatycznych drugiego koloru. W tym trybie kolor zapalonych pikseli, określany przez COLPF1, będzie niezależny od koloru ustawionego w COLPF2. Powoduje to oczywiście, że dotychczasowy tryb monochromatyczny staje się trybem dwukolorowym.

Oba układy generują sygnał RGB, przez co wspomniany wyżej efekt artefaktów nie będzie występował.

Ciekawostki


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools