Dangerous City
From Atariki
Dangerous City to wciągająca gra przygodowa z 1994 roku. Autorem gry jest czternastoletni wówczas Kamil Nowiński (aka "Kamilos"), obecnie architekt Azure pracujący w Londynie. Jego autorstwa jest programistyczna warstwa magazynów Pentragram oraz edytor tekstu Pentagram Zine Editor. Miał też pomysły na większe, autorskie gry dla Atari, a jeden z nich to właśnie Dangerous City. Pierwotnie gra została napisana z myślą o wydaniu jej przez firmę L.K. Avalon lub Mirage. Dlatego Kamil przygotował grę w dwóch, bardzo podobnych, ale nie identycznych wersjach – do tej pierwszej firmy wysłana została pod tytułem Dangerous City i z logo L.K. Avalon, a do tej drugiej jako City Dangerous z logo Mirage. Czy miało to być zabezpieczenie pozwalające wykryć źródło przecieku na giełdę, gdyby doszło do takiej sytuacji? Autor niestety już nie pamięta, ale pewne jest, że do publikacji gry nigdy nie doszło.
Kamilos nie był pewny również innych istotnych okoliczności z tamtych czasów. Na przykład tego, czy przetrwała jakakolwiek kopia gry, bo nie posiada już wszystkich dyskietek, które miał w starych czasach. Niemniej jednak kilka z nich przetrwało próbę czasu i na spotkaniu Kamilos'a z Kaz'em zostały odczytane programy sprzed prawie 30 lat na równie zabytkowej stacji LDW Super 2000, podpiętej do Atari 65XE. Jedna z dyskietek wyglądała bardzo obiecująco, ponieważ miała naklejkę z tytułem poszukiwanej gry i jeszcze innej autorskiej produkcji Kamila. Na dyskietkach nie tylko zachowały się różne kopie gry, ale również źródła. I tu nastąpiła pauza w archiwizacji artefaktów z przeszłości, ponieważ po uruchomieniu Dangerous City ekran tytułowy zachęcił do szybkiego przetestowania gry, a to z kolei skończyło się dłuższą rozgrywką...
Tak zaczęła się historia odzyskania kodu gry i jej samej oraz pomysłu nad wydaniem gry pod szyldem PTODT. W środę, 22 marca 2023 roku, na kanale zoom stowarzyszenia, autor gry zaanonsował jej wydanie w ramach stowarzyszenia PTODT. Gra została wydana z instrukcją i mapą, w trzech wersjach – w języku polskim z 1994 roku oraz angielskim i polskim z poprawkami z 2023 roku. Gra jest już dostępna w sklepie.
Spis treści |
Wydania
Edycja pierwotna (1994)
Autorzy wersji z 1994 roku:
- pomysł, program, grafika w grze: Kamil "Kamilos" Nowiński
- scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
- grafika tytułowa: Hubert Nowiński
- muzyka: Konrad Gmurek
Edycja wzbogacona (2023)
Prace nad nową wydaniem (w zasadzie pierwszym publicznym) rozpoczęły się jeszcze w 2022 roku i trwały do stycznia 2023r. Gra została wydana w ramach stowarzyszenia PTODT jako wydanie pudełkowe na cartridge'u z instrukcją obsługi oraz mapą gry w trzech wersjach: w języku polskim z 1994 roku oraz angielskim i polskim z poprawkami z 2023 roku. Cały kod od początku procesu redevelopmentu składowany był na GitHub'ie, który będzie upubliczniony rok po wydaniu gry (w tej chwili repo jest prywatne).
Autorzy wersji 2023 roku:
- pomysł, program, grafika w grze: Kamil "Kamilos" Nowiński
- scenariusz, mapa: Kamil i Hubert Nowińscy
- muzyka: Konrad Gmurek
- grafika tytułowa, ikonki, loading menu, instrukcja, opis, organizacja wydania: Krzysztof „Kaz” Ziembik
- cartridge, loading menu: Jakub Husak
- grafika okładki pudełka: Rafał Dudek, Piotr „Piter” Krużycki
- skład DTP: Piotr „Piter” Krużycki
Cel gry
W grze kierujemy widzianym z góry samochodem, który porusza się po ulicach miasta. Chcemy się z niego wydostać. W tym celu należy kolekcjonować różne przedmioty rozmieszczone na drodze przejazdu auta oraz odgadywać ich przeznaczenie, aby następnie używać w określonych miejscach, co pozwoli na końcu odblokować wyjazd z miasta. Nie jest to proste, bo oprócz rozwiązywania zagadek należy uważać na zużywające się paliwo, którego ilość w baku jest sygnalizowana wskaźnikiem po lewej stronie ekranu. Należy je uzupełniać na stacjach benzynowych. Z kolei wskaźnik po prawej stronie sygnalizuje uszkodzenia samochodu w wyniku kolizji z terenem poza drogą. Również nie może przekroczyć wartości krytycznej, bo zakończy to grę. Na szczęście nie ma limitu czasu na rozwiązywanie zagadek i jazdę po labiryncie miasta.
Ekran gry
Po lewej stronie ekranu widać pasek z ikonką dystrybutora paliwa – informuje on o ilości paliwa w baku, na początku rozgrywki jest maksymalnie wysoki, ale jeżeli osiągnie stan minimalny to gra się zakończy. W centrum ekranu znajduje się pole gry – widok z góry na ulice miasta oraz nasz samochód. Po prawej znajduje się pasek z ikonką samochodu i klucza, informujący o uszkodzeniach auta – im dłuższy tym większe zniszczenia auta, a jeżeli pasek osiągnie maksymalną wysokość zakończy to grę. Poniżej znajduje się pole informacyjne z nazwą lokacji (np. parking pogotowia, ogródki działkowe). Pod polem informacyjnym znajdują się obszar na cztery przedmioty, które można zebrać w trakcie jazdy. Aby wybrać przedmiot, który chcemy na danej planszy użyć, naciskamy klawisze od 1 do 4. Uwaga! Przedmiotów nie można odłożyć, a jedynie te wykorzystane znikają z tej listy, więc należy dobrze planować kolejność ich zbierania. Poniżej obszaru na zbierane przedmioty pojawią się komunikaty wykonywanych czynności, a na samym dole – przedmiot, który można w danej lokacji zebrać.
Sterowanie
Autem steruje się za pomocą joysticka. Najpierw wybieramy kierunek jazdy wychylając joystick w lewo lub w prawo. Aby samochód ruszył w wybranym kierunku, naciskamy i przytrzymujemy przycisk fire. Pojazd będzie się poruszał do momentu puszczenia przycisku fire lub napotkaniu przeszkody. Kolekcjonujemy przedmioty leżące na drodze po prostu wjeżdżając na nie. Muzykę wyłączamy i włączamy klawiszem M. Klawisz Esc umożliwia przerwanie aktualnej rozgrywki i powrót do planszy tytułowej. Klawiszami 1, 2, 3, 4 korzystamy z przedmiotów – jeśli oczywiście znajdują się na liście.