ODF

From Atariki

Jump to: navigation, search

Format pliku fontu rastrowego programu OD Fonts Editor ze znakami o szerokości do 8 pikseli a wysokości 10 pikseli.

Zawiera definicje poszczególnych znaków fontu zapisanych kolejno bajt po bajcie.

Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 10 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).

0 $00 ........    $0C ....oo..    $00 ........    $00 ........    $00 ........    $00 ........
1 $00 ........    $08 ....o...    $00 ........    $30 ..oo....    $30 ..oo....    $00 ........
2 $3C ..oooo..    $00 ........    $00 ........    $00 ........    $00 ........    $00 ........
3 $66 .oo..oo.    $3C ..oooo..    $3C ..oooo..    $70 .ooo....    $70 .ooo....    $66 .oo..oo.
4 $66 .oo..oo.    $66 .oo..oo.    $06 .....oo.    $30 ..oo....    $30 ..oo....    $66 .oo..oo.
5 $66 .oo..oo.    $66 .oo..oo.    $3E ..ooooo.    $30 ..oo....    $30 ..oo....    $66 .oo..oo.
6 $6E .oo.ooo.    $66 .oo..oo.    $66 .oo..oo.    $30 ..oo....    $30 ..oo....    $66 .oo..oo.
7 $3C ..oooo..    $3C ..oooo..    $3E ..ooooo.    $E8 .oooo...    $30 ..oo....    $3E ..ooooo.
8 $06 .....oo.    $00 ........    $04 .....o..    $00 ........    $30 ..oo....    $06 .....oo.
9 $00 ........    $00 ........    $06 .....oo.    $00 ........    $E0 ooo.....    $3C ..oooo..

Plik zawiera definicje 128 znaków i liczy sobie 1280 ($500) bajtów (128 znaków po 10 bajtów).

offsetdługośćopis
$0000$000Aznak $00
$000A$000Aznak $01
$0014$000Aznak $02
$001E$000Aznak $03
$0028$000Aznak $04
......kolejne znaki
$04EC$000Aznak $7E
$04F6$000Aznak $7F

W przypadku gdy definiowany jest font proporcjonalny, wtedy program zakłada że znak jest dosunięty do lewej strony (odstęp, jeśli jest, musi znajdować się właśnie z lewej strony) i automatycznie oblicza jego szerokość. Przykładowy znak "Q" będzie miał szerokość 7 pikseli, ale już "i" będzie mieć 5, a "j" - 4 piksele. Tablica szerokości kolejnych znaków może być zapisana na żądanie w osobnym pliku ODL o długości 128 bajtów.

UWAGA! Nie jest to font przystosowany do prezentacji bezpośrednio w którymkolwiek sprzętowym trybie tekstowym ATARI (rozmiar sugerowałby tryb ANTIC 3, ale tam wykorzystywany jest standardowy generator znaków).

Zobacz też

Personal tools