NMI
From Atariki
Wersja z dnia 20:45, 1 lis 2010 KMK (Dyskusja | wkład) (→Atari 8-bit) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Priorytety NMI - linki do dli i vbl) |
||
Linia 9: | Linia 9: | ||
W procesorze [[65C816]] pod adresem $00FFFA znajduje się wektor przerwania NMI dla trybu emulacji 6502. Gdy procesor jest przełączony w tryb natywny 65c816, adres procedury obsługi NMI jest pobierany spod $00FFEA. | W procesorze [[65C816]] pod adresem $00FFFA znajduje się wektor przerwania NMI dla trybu emulacji 6502. Gdy procesor jest przełączony w tryb natywny 65c816, adres procedury obsługi NMI jest pobierany spod $00FFEA. | ||
- | W ośmiobitowym Atari mamy trzy przerwania niemaskowalne: [[DLI]], [[VBL]] oraz [[NMI RESET]]. Źródłem wszystkich jest układ [[ANTIC]]. Przerwanie NMI RESET jest stosowane w komputerach 400/800, gdzie wywołuje je naciśnięcie klawisza RESET, natomiast w XL/XE klawisz RESET wywołuje przerwanie [[RESET]] procesora 6502, a przerwanie NMI RESET Antica jest niewykorzystane. | + | W ośmiobitowym Atari mamy trzy przerwania niemaskowalne: [[DLI]], [[VBL]] oraz [[NMI RESET]]. Źródłem wszystkich jest układ [[ANTIC (układ)|ANTIC]]. |
=== Priorytety NMI === | === Priorytety NMI === | ||
Linia 17: | Linia 17: | ||
1) Seria 400/800 | 1) Seria 400/800 | ||
- | * DLI | + | * [[DLI]] - wektor VDSLST ($200) |
* NMI RESET | * NMI RESET | ||
- | * VBL | + | * [[VBL]] - wektor VBLKI ($222) |
2) Seria XL/XE | 2) Seria XL/XE | ||
- | * DLI | + | * [[DLI]] - wektor VDSLST ($200) |
- | * VBL | + | * [[VBL]] - wektor VBLKI ($222) |
- | W komputerach XL/XE, jak to zostało już wyżej napisane, przerwanie NMI RESET jest niewykorzystane (i tym samym nieobsługiwane przez [[XL OS]]), zamiast niego używa się głównego przerwania [[RESET]] (CPU RESET). | + | W komputerach XL/XE przerwanie NMI RESET jest niewykorzystane (i tym samym nieobsługiwane przez [[XL OS]]), zamiast niego używa się głównego przerwania [[RESET]] (CPU RESET). |
=== Blokowanie NMI === | === Blokowanie NMI === | ||
- | Pomimo tego, że procesor musi przyjąć i obsłużyć przerwanie NMI, to w Atari 8-bit jest możliwość ich wyłączenia przez zablokowanie ich u źródła. Osiąga się to przez ingerencję w [[Rejestry ANTIC-a#NMIEN|rejestr NMIEN]] układu [[ANTIC]]. | + | Pomimo tego, że procesor musi przyjąć i obsłużyć przerwanie NMI, to w Atari 8-bit jest możliwość ich wyłączenia przez zablokowanie ich u źródła. Osiąga się to przez ingerencję w [[Rejestry ANTIC-a#NMIEN|rejestr NMIEN]] układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]]. |
== Atari ST i pochodne == | == Atari ST i pochodne == |
Aktualna wersja
Non-Maskable Interrupt - przerwanie niemaskowalne.
Rodzaj przerwania, które w momencie wystąpienia (najpóźniej po zakończeniu wykonywania bieżącego rozkazu) musi być przyjęte i obsłużone przez procesor. A to w odróżnieniu od IRQ, które przyjęte i obsłużone być tylko może.
Spis treści |
Atari 8-bit
W procesorze 6502 i 65C02 główny wektor przerwania NMI znajduje się pod adresem $FFFA.
W procesorze 65C816 pod adresem $00FFFA znajduje się wektor przerwania NMI dla trybu emulacji 6502. Gdy procesor jest przełączony w tryb natywny 65c816, adres procedury obsługi NMI jest pobierany spod $00FFEA.
W ośmiobitowym Atari mamy trzy przerwania niemaskowalne: DLI, VBL oraz NMI RESET. Źródłem wszystkich jest układ ANTIC.
Priorytety NMI
W procesorach 6502, 65C02 i 65C816 nie ma żadnej koncepcji priorytetów przerwań, ustala je OS na drodze programowej kontrolując po kolei wszystkie możliwe źródła wystąpienia NMI. W Atari priorytet obsługi jest następujący (w kolejności od najwyższego do najniższego):
1) Seria 400/800
2) Seria XL/XE
W komputerach XL/XE przerwanie NMI RESET jest niewykorzystane (i tym samym nieobsługiwane przez XL OS), zamiast niego używa się głównego przerwania RESET (CPU RESET).
Blokowanie NMI
Pomimo tego, że procesor musi przyjąć i obsłużyć przerwanie NMI, to w Atari 8-bit jest możliwość ich wyłączenia przez zablokowanie ich u źródła. Osiąga się to przez ingerencję w rejestr NMIEN układu ANTIC.
Atari ST i pochodne
W procesorach Motoroli serii 68k przerwanie niemaskowalne jest to przerwanie o najwyższym priorytecie, którego nie da się zablokować maską przerwań CPU. Autowektor NMI jest to wektor numer 31 o adresie $007C (plus zawartość rejestru VBR). W Atari serii ST to przerwanie normalnie nie ma żadnego zastosowania.