Graphics 1
From Atariki
Wersja z dnia 17:24, 14 maj 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (chact) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tym) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Gr1.png|GR.1|right]] | [[Grafika:Gr1.png|GR.1|right]] | ||
- | Tryb tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $06]]). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x1 (jak w [[Graphics 15]]) oraz możliwością wyświetlenia każdego znaku w jednym z 4 kolorów. | + | Pierwszy tryb w numeracji Atari OS ([[ANTIC Display List|ANTIC $06]]). Tryb tekstowy 20x24 znaki. Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x1 (jak w [[Graphics 15]]) oraz możliwością wyświetlenia każdego znaku w jednym z 4 kolorów. |
W tym trybie [[generator znaków]] zawiera jedynie 64 definicje. | W tym trybie [[generator znaków]] zawiera jedynie 64 definicje. | ||
Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). | Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). | ||
Linia 13: | Linia 13: | ||
* %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ||
- | {{stub}} | + | Ekran w tym trybie zajmuje 20*24=480 ($1E0) bajtów. Każdy znak kodowany jest jednym bajtem. |
+ | Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. | ||
+ | |||
+ | == Zobacz również == | ||
+ | * [[Kody ekranowe]] | ||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
Aktualna wersja
Pierwszy tryb w numeracji Atari OS (ANTIC $06). Tryb tekstowy 20x24 znaki. Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x1 (jak w Graphics 15) oraz możliwością wyświetlenia każdego znaku w jednym z 4 kolorów. W tym trybie generator znaków zawiera jedynie 64 definicje. Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru CHACTL ($D401) (cień CHACT ($2F3)).
Kolor tła (piksel o wartości 0) pobierany jest zawsze z rejestru COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)) (także kolor ramki).
Kolor znaku (piksel o wartości 1) wybierany jest za pośrednictwem dwóch najstarszych bitów kodu znaku w pamięci ekranu:
- %00 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Ekran w tym trybie zajmuje 20*24=480 ($1E0) bajtów. Każdy znak kodowany jest jednym bajtem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.