Graphics 8
From Atariki
(Różnice między wersjami)
| Wersja z dnia 13:17, 18 cze 2016 Mono (Dyskusja | wkład) (kategoria tryby graficzne) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (link do "tryby wysokiej rozdzielczości") |
||
| Linia 1: | Linia 1: | ||
| + | [[Grafika:Gr8.png|GR.8|right]] | ||
| Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]]. | Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]]. | ||
| - | * Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryb monochromatyczny]]) | + | * Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryb wysokiej rozdzielczości]]) |
| * Proporcje piksela: 1x1 | * Proporcje piksela: 1x1 | ||
| * Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384. | * Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384. | ||
| Linia 7: | Linia 8: | ||
| Rejestry określające kolory: | Rejestry określające kolory: | ||
| - | * Kolor ramki - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]]; | + | * Kolor ramki - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]); |
| - | * Kolor tła (pola gry) - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S]]; | + | * Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); |
| - | * Jasność grafiki - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S]]. | + | * Jasność grafiki - piksel o wartości 1 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]). |
| + | W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby wysokiej rozdzielczości]]. | ||
| - | W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a]]. | + | Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. |
| + | Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. | ||
| + | |||
| + | == Ciekawostki == | ||
| + | * W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]]. | ||
| + | * [[Rybags]] opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|pełnych 240 linii trybu hires]] na ekranie. | ||
| + | |||
| + | == Zobacz również == | ||
| + | * [[Tryby wysokiej rozdzielczości]] | ||
| + | * [[Graph8]] | ||
| - | {{stub}} | ||
| [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | ||
| [[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
Aktualna wersja
Ósmy tryb graficzny w numeracji Atari OS, zwany też Hires. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0F.
- Kolory: 2 jasności tego samego koloru (tryb wysokiej rozdzielczości)
- Proporcje piksela: 1x1
- Rozdzielczość pozioma: 320 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 256 lub 384.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
Rejestry określające kolory:
- Kolor ramki - COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8));
- Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- Jasność grafiki - piksel o wartości 1 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)).
W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką PMG - patrz Tryby wysokiej rozdzielczości.
Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.
[Edytuj]
Ciekawostki
- W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
- Rybags opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie pełnych 240 linii trybu hires na ekranie.
[Edytuj]

