Graphics 8
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 21:46, 7 wrz 2005 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (link do "tryby wysokiej rozdzielczości") |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC $F]]. | + | [[Grafika:Gr8.png|GR.8|right]] |
+ | Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]]. | ||
- | * Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby monochromatyczne ANTICa|tryb monochromatyczny]]) | + | * Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryb wysokiej rozdzielczości]]) |
* Proporcje piksela: 1x1 | * Proporcje piksela: 1x1 | ||
- | * Rozdzielczość pozioma: 320 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 256 lub 384. | + | * Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384. |
- | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) | + | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]]) |
- | Kolor tła znajduje się w rejestrze [[COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), natomiast jasność grafiki w rejestrze [[COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]). | + | Rejestry określające kolory: |
+ | * Kolor ramki - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]); | ||
+ | * Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); | ||
+ | * Jasność grafiki - piksel o wartości 1 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]). | ||
+ | W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby wysokiej rozdzielczości]]. | ||
- | W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby monochromatyczne ANTICa]]. | + | Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. |
+ | Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. | ||
- | {{stub}} | + | == Ciekawostki == |
- | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | + | * W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]]. |
+ | * [[Rybags]] opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|pełnych 240 linii trybu hires]] na ekranie. | ||
+ | |||
+ | == Zobacz również == | ||
+ | * [[Tryby wysokiej rozdzielczości]] | ||
+ | * [[Graph8]] | ||
+ | |||
+ | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | ||
+ | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
Aktualna wersja
Ósmy tryb graficzny w numeracji Atari OS, zwany też Hires. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0F.
- Kolory: 2 jasności tego samego koloru (tryb wysokiej rozdzielczości)
- Proporcje piksela: 1x1
- Rozdzielczość pozioma: 320 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 256 lub 384.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
Rejestry określające kolory:
- Kolor ramki - COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8));
- Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- Jasność grafiki - piksel o wartości 1 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)).
W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką PMG - patrz Tryby wysokiej rozdzielczości.
Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.
[Edytuj]
Ciekawostki
- W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać trzy tryby w linii.
- Rybags opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie pełnych 240 linii trybu hires na ekranie.
[Edytuj]