Graphics 9
From Atariki
Wersja z dnia 11:38, 21 cze 2006 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (prior+gprior) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. | + | [[Grafika:Gr9.png|GR.9|right]] |
+ | Dziewiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 10]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również PRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. | ||
- | * Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez [[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]] | + | * Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez rejestr [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]] ([[rejestr-cień]] [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]]), |
- | * Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. | + | * Rozdzielczość pozioma: 80 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96. |
- | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[Display List]]) | + | * Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]]) |
* Proporcje piksela: 4x1 | * Proporcje piksela: 4x1 | ||
- | Cień rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]], wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a. | + | Cień rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]] ($26F zwany też GPRIOR), wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a. |
- | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. | + | Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe. |
- | Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych [[demo|demach]] gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić [[slideshow]] "THE MUPPET MOVIE" grupy Mad Team). | + | Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami. |
- | Programy graficzne, pracujące w Graphics 9, to m.in. RAMbrandt oraz Retoucher. | + | Jest to jedyny tryb graficzny, w którym możliwe jest (dzięki sztuczkom programowym) uzyskanie pełnej palety 256 kolorów, ponieważ jasność piksela brana jest bezpośrednio z pamięci ekranu, a kolor z czterech starszych bitów rejestru koloru COLBAK. |
+ | Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych [[demo|demach]] gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić [[Slide Show|slideshow]] "[http://atari.fandal.cz/detail.php?files_id=3729 The Muppet Movie]" grupy [[Madteam]]). | ||
+ | |||
+ | Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "[[Space Lobsters]]" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu GR.9). | ||
+ | |||
+ | Programy graficzne, pracujące w Graphics 9, to m.in. [[RAMbrandt]] oraz [[Retoucher]]. | ||
- | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | ||
+ | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
Aktualna wersja
Dziewiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 10 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również PRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
- Kolory: 16 jasności o jednakowej chrominancji określonej przez rejestr COLBAK (rejestr-cień COLBAKS),
- Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS ($26F zwany też GPRIOR), wpisanie do niego wartości $40 spowoduje włączenie trybu 9 w numeracji BASIC-a.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami.
Jest to jedyny tryb graficzny, w którym możliwe jest (dzięki sztuczkom programowym) uzyskanie pełnej palety 256 kolorów, ponieważ jasność piksela brana jest bezpośrednio z pamięci ekranu, a kolor z czterech starszych bitów rejestru koloru COLBAK.
Ten tryb graficzny był dość popularny w starszych demach gdyż całkiem dobrze prezentowały się w nim zdigitalizowane zdjęcia (z nowszych produkcji można polecić slideshow "The Muppet Movie" grupy Madteam).
Istnieją też gry wykorzystujące omawiany tryb graficzny. Sztandarowym przykładem jest angielska "Space Lobsters" gdzie po mistrzowsku zrobiono użytek z zalet Graphics 9 (tzn. jest tam 16-odcieniowa grafika w znakowym odpowiedniku trybu GR.9).
Programy graficzne, pracujące w Graphics 9, to m.in. RAMbrandt oraz Retoucher.