Graphics 10

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:23, 11 gru 2004
Tebe (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(prior+gprior)
Linia 1: Linia 1:
-Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Basica. W numeracji [[ANTIC]]'a jest to tryb piętnasty ($0F). A tak dokładniej jest to tryb [[GTIA]] co oznacza, że [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory.+[[Grafika:Gr10.png|GR.10|right]]
 +Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również PRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
-* Liczba kolorów: 9+* Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
-* [[Proporcje pixla]]: 4x1+* Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96.
-* Rozdzielczość pozioma: 64, 80, 96 pixli+* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]])
-* Rozdzielczość pionowa: maksymalnie 239 linii+* Proporcje piksela: 4x1
-Cień rejestru GTIA znajduje się pod adresem $026F, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10 w numeracji Basica.+Cień rejestru GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]] ($26F zwany też GPRIOR), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:
-Cienie dziewięciu rejestrów kolorów mają następujące adresy:+* $0 - [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPM0 ($D012)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM0S|COLPM0S ($02C0)]]) (także kolor ramki),
-* $02C0 ($D012)+* $1 - [[Rejestry GTIA#COLPM1|COLPM1 ($D013)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM1S|COLPM1S ($02C1)]]),
-* $02C1 ($D013)+* $2 - [[Rejestry GTIA#COLPM2|COLPM2 ($D014)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM2S|COLPM2S ($02C2)]]),
-* $02C2 ($D014)+* $3 - [[Rejestry GTIA#COLPM3|COLPM3 ($D015)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM3S|COLPM3S ($02C3)]]),
-* $02C3 ($D015)+* $4 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
-* $02C4 ($D016)+* $5 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
-* $02C5 ($D017)+* $6 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),
-* $02C6 ($D018)+* $7 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]),
-* $02C7 ($D019)+* $8 - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
-* $02C8 ($D01A)+* $9 - COLBAK,
 +* $A - COLBAK,
 +* $B - COLBAK,
 +* $C - COLPF0,
 +* $D - COLPF1,
 +* $E - COLPF2,
 +* $F - COLPF3.
 + 
 +Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
 + 
 +Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami i wyznacza rejestr koloru używany do wyświetlenia barwy na ekranie.
 + 
 +Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany. Sztandarowym przykładem wykorzystania go w grze może być [https://www.atarimania.com/game-atari-400-800-xl-xe-strictly-gone-bananas_36239.html Strictly Gone Bananas]. Ze znanych edytorów obsługuje go tylko [[RAMbrandt]].
 + 
 +Linie obrazu w tym trybie są przesunięte względem trybów 9 i 11 o cykl koloru (pół piksela trybu GTIA) w prawo.
 + 
 +[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

GR.10

Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również PRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.

  • Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
  • Proporcje piksela: 4x1

Cień rejestru GTIA GTIACTL to GTIACTLS ($26F zwany też GPRIOR), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.

Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami i wyznacza rejestr koloru używany do wyświetlenia barwy na ekranie.

Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany. Sztandarowym przykładem wykorzystania go w grze może być Strictly Gone Bananas. Ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt.

Linie obrazu w tym trybie są przesunięte względem trybów 9 i 11 o cykl koloru (pół piksela trybu GTIA) w prawo.

Personal tools