AUTO
From Atariki
Wersja z dnia 12:00, 1 maj 2024 Sorcerer.dragonnel (Dyskusja | wkład) (→wyodrębnienie sekcji ciekawostek) ← Previous diff |
Aktualna wersja CK (Dyskusja | wkład) (Katalog AUTO - Źródło powstania i przeznaczenie) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
{{TOS FILES}} | {{TOS FILES}} | ||
- | Katalog z którego [[TOS]] po starcie wczytuje pliki wykonywalne przed uruchomieniem [[GEM]]u. W przypadku większej ilości programów ważna staje się kolejność wykonywania plików. Programy wykonywane są w kolejności ich fizycznej pozycji w katalogu. Do jej zmiany niezbędny jest odpowiedni program. | + | Katalog z którego [[TOS]] po starcie (po uruchomieniu [[GEMDOS]]/[[BIOS]]/[[XBIOS]]) wczytuje pliki wykonywalne przed uruchomieniem [[GEM]]u (przed inicjalizacją [[AES]] i [[VDI]] i [[Desktop]]). W przypadku większej ilości programów ważna staje się kolejność wykonywania plików. Programy wykonywane są w kolejności ich fizycznej pozycji w katalogu. Do jej zmiany niezbędny jest odpowiedni program. |
- | Kolejność wykonywania plików ma znaczenie szczególnie w przypadku kart turbo. W niektórych przypadkach jest wręcz nieodzowna ponieważ nieodpowiednia kolejność może powodować konflikty i zawieszanie się systemu przy starcie. | + | Kolejność wykonywania plików ma znaczenie szczególnie w przypadku kart turbo. W niektórych przypadkach jest wręcz nieodzowna ponieważ nieodpowiednia kolejność może powodować konflikty i zawieszanie się systemu przy starcie. Również programy usprawniające dostęp do dysku, takie jak krytyczne łatki systemu, m.in. zwiększające wielkość cache'u (CACHEXXX.PRG, POWERDOS.PRG) czy bufory katalogu dysku (FOLDRXXX.PRG), muszą być wykonywane w pierwszej kolejności. |
W zależności od systemu istnieją mniej lub bardziej sztywno wypracowane zasady kolejności uruchamiania programów. | W zależności od systemu istnieją mniej lub bardziej sztywno wypracowane zasady kolejności uruchamiania programów. | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
* [[AUTOSTART]] - program, który umożliwa sortowanie plików w skrypcie | * [[AUTOSTART]] - program, który umożliwa sortowanie plików w skrypcie | ||
* [[AUTOSORT]] - program do ustawiania kolejności plików w katalogu AUTO | * [[AUTOSORT]] - program do ustawiania kolejności plików w katalogu AUTO | ||
- | * [[XBOOT]] - program do zarządzania konfiguracją [[TOS]]'a w czasie boot'owania (natychmiast po włączeniu komputera), pozwala na włączanie i wyłączanie akcesoriów [[ACC]], paneli [[CPX]], rozszerzeń i łat uruchamianych z katalogu [[AUTO]], zmiany kolejności uruchamiania plików w [[AUTO]] i wielu innych opcji | + | * [[XBOOT]] - program do zarządzania konfiguracją [[TOS]]'a w czasie boot'owania (natychmiast po włączeniu komputera), pozwala na włączanie i wyłączanie akcesoriów [[.ACC]], paneli [[.CPX]], rozszerzeń i łat uruchamianych z katalogu [[AUTO]], zmiany kolejności uruchamiania plików w [[AUTO]] i wielu innych opcji |
== Źródło powstania i przeznaczenie == | == Źródło powstania i przeznaczenie == | ||
- | Ciekawostką jest fakt, że funkcjonalność katalogu AUTO powstała z konieczności. Wskutek pośpiechu tworzenia pierwszych wersji [[TOS]]'a, zdecydowano się na rozdzielenie najbardziej krytycznych i podstawowych funkcji systemu, realizowanych przez GEMDOS i LineA, od tych które są niezbędne później przy tworzeniu interface użytkownika - takich jak m.in. [[AES]] i [[VDI]] - których stworzenie było o wiele bardziej czasochłonne. Dzięki temu również umożliwiono pominięcie inicjacji tych wyższych funkcji i zaoszczędzenie cennej pamięci - co było ważne, bo pierwsze modele Atari ST miały 256KB. Stąd też wiele gier korzysta albo z katalogu AUTO, albo z funkcji [[boot-sector]]'a, żeby zaoszczędzić pamięć, którą zająłby Desktop i pamięć zainicjowana na potrzeby graficznego interfejsu użytkownika. | + | Katalog AUTO jest odzwierciedleniem sposobu uruchamiania programów na innych platformach DRI GEM (MS-DOS: AUTOEXEC.BAT, DRI CP/M: PROFILE.SUB). |
+ | Programy uruchomione z AUTO mają dostępne więcej pamięć RAM, gdyż moduły systemu operacyjnego, takie jak AES, VDI i Desktop, nie są jeszcze zainicjalizowane w RAM. | ||
+ | Stąd też wiele gier korzysta albo z katalogu AUTO, albo z funkcji [[boot-sector]]'a, żeby zaoszczędzić pamięć, którą zająłby Desktop i pamięć zainicjowana na potrzeby graficznego interfejsu użytkownika. | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari ST]] | [[Kategoria:Atari ST]] |
Aktualna wersja
TOS Files:
Pliki:
DESKICON.RSC
DESKTOP.INF
NEWDESK.INF
.ACC
.CPX
Katalogi:
AUTO
GEMSYS
GEMSYS
GEMSYS
Katalog z którego TOS po starcie (po uruchomieniu GEMDOS/BIOS/XBIOS) wczytuje pliki wykonywalne przed uruchomieniem GEMu (przed inicjalizacją AES i VDI i Desktop). W przypadku większej ilości programów ważna staje się kolejność wykonywania plików. Programy wykonywane są w kolejności ich fizycznej pozycji w katalogu. Do jej zmiany niezbędny jest odpowiedni program.
Kolejność wykonywania plików ma znaczenie szczególnie w przypadku kart turbo. W niektórych przypadkach jest wręcz nieodzowna ponieważ nieodpowiednia kolejność może powodować konflikty i zawieszanie się systemu przy starcie. Również programy usprawniające dostęp do dysku, takie jak krytyczne łatki systemu, m.in. zwiększające wielkość cache'u (CACHEXXX.PRG, POWERDOS.PRG) czy bufory katalogu dysku (FOLDRXXX.PRG), muszą być wykonywane w pierwszej kolejności.
W zależności od systemu istnieją mniej lub bardziej sztywno wypracowane zasady kolejności uruchamiania programów.
Programy do edycji i zarządzania AUTO
- AUTOSTART - program, który umożliwa sortowanie plików w skrypcie
- AUTOSORT - program do ustawiania kolejności plików w katalogu AUTO
- XBOOT - program do zarządzania konfiguracją TOS'a w czasie boot'owania (natychmiast po włączeniu komputera), pozwala na włączanie i wyłączanie akcesoriów .ACC, paneli .CPX, rozszerzeń i łat uruchamianych z katalogu AUTO, zmiany kolejności uruchamiania plików w AUTO i wielu innych opcji
Źródło powstania i przeznaczenie
Katalog AUTO jest odzwierciedleniem sposobu uruchamiania programów na innych platformach DRI GEM (MS-DOS: AUTOEXEC.BAT, DRI CP/M: PROFILE.SUB). Programy uruchomione z AUTO mają dostępne więcej pamięć RAM, gdyż moduły systemu operacyjnego, takie jak AES, VDI i Desktop, nie są jeszcze zainicjalizowane w RAM. Stąd też wiele gier korzysta albo z katalogu AUTO, albo z funkcji boot-sector'a, żeby zaoszczędzić pamięć, którą zająłby Desktop i pamięć zainicjowana na potrzeby graficznego interfejsu użytkownika.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.