GTIA
From Atariki
Wersja z dnia 14:03, 7 gru 2005 KMK (Dyskusja | wkład) (link do mapy pamięci) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:03, 12 gru 2005 Krótki (Dyskusja | wkład) (podredagowane, nowe info) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | '''G'''raphics '''T'''elevision '''I'''nterface '''A'''dapter (zwany też '''G'''eorge's '''T'''elevision '''I'''nterface '''A'''dapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz obsługę [[duszki|duszków]]. W serii 400/800 zastąpił wcześniej montowany układ [[CTIA]]. | + | '''G'''raphics '''T'''elevision '''I'''nterface '''A'''dapter (zwany też '''G'''eorge's '''T'''elevision '''I'''nterface '''A'''dapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz [[Player/Missile Graphics|grafiki graczy i pocisków]], który zastąpił montowany wcześniej w [[Atari 8-bit|małym Atari]] układ [[CTIA]]. |
- | Według niektórych źrodeł GTIA jest nie tyle wersją rozwojową [[CTIA]], co po prostu raczej dokończonym układem, który z powodu braku czasu został umieszczony w produkowanych wcześniej komputerach w stanie niepełnym. Po jakimś czasie Atari zaoferowało posiadaczom komputerów z układem [[CTIA]] jego wymianę na GTIA. | + | GTIA rozszerza możliwości CTIA o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli [[Tryby graficzne ANTIC-a|trybów graficznych]] pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz. Zobacz [[Graphics 9]]/[[Graphics 10|10]]/[[Graphics 11|11]] oraz [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestr GTIACTL]]. |
+ | |||
+ | Układ był montowany w [[Atari 400/800|serii 400/800]] od listopada 1981 r. Oprócz tego [[Atari]] oferowało posiadaczom komputerów z [[CTIA]] jego wymianę. | ||
+ | |||
+ | Według niektórych źrodeł GTIA nie jest wersją rozwojową [[CTIA]], lecz jego wersją pierwotną, która z braku czasu na dokończenie została umieszczona w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym ([http://www.faqs.org/faqs/atari-8-bit/faq/ zob. sekcja 11.2 FAQ]). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A [[Atari OS|systemu operacyjnego]] wspiera tryby GTIA. | ||
W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych. | W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych. | ||
+ | |||
+ | W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół [[cykl koloru|cyklu koloru]] w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [http://www.machine-room.org/computers/46/general.html] Ubocznym efektem jest fakt, iż [[efekt artefaktów]] tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory. | ||
Patrz też [[rejestry GTIA]]. | Patrz też [[rejestry GTIA]]. |
Wersja z dnia 22:03, 12 gru 2005
Graphics Television Interface Adapter (zwany też George's Television Interface Adapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz grafiki graczy i pocisków, który zastąpił montowany wcześniej w małym Atari układ CTIA.
GTIA rozszerza możliwości CTIA o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli trybów graficznych pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz. Zobacz Graphics 9/10/11 oraz rejestr GTIACTL.
Układ był montowany w serii 400/800 od listopada 1981 r. Oprócz tego Atari oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę.
Według niektórych źrodeł GTIA nie jest wersją rozwojową CTIA, lecz jego wersją pierwotną, która z braku czasu na dokończenie została umieszczona w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym (zob. sekcja 11.2 FAQ). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A systemu operacyjnego wspiera tryby GTIA.
W ostatnich seriach komputerów XE (np. w 800XE) układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych.
W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół cyklu koloru w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [1] Ubocznym efektem jest fakt, iż efekt artefaktów tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory.
Patrz też rejestry GTIA.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.