GTIA
From Atariki
Wersja z dnia 22:09, 2 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 06:27, 3 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
* [[rejestry GTIA]] | * [[rejestry GTIA]] | ||
* [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/gtia.htm GTIA Data Sheet] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/gtia.htm GTIA Data Sheet] | ||
+ | * [http://www.xmission.com/~trevin/atari/gtia_pinout.html GTIA Pinout Diagram] | ||
{{stub}} | {{stub}} | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] |
Wersja z dnia 06:27, 3 sty 2006
GTIA - Graphics Television Interface Adapter (zwany też George's Television Interface Adapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz grafiki graczy i pocisków, który zastąpił montowany wcześniej w małym Atari układ CTIA. Numer katalogowy Atari: CO14805 / CO14889 (PAL)
Układ GTIA był stosowany w serii 400/800 od listopada 1981 r. Oprócz tego Atari oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę.
Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli trybów graficznych pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów. Zobacz Graphics 9/10/11 oraz rejestr GTIACTL. W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół cyklu koloru w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [1]. Ubocznym efektem jest fakt, iż efekt artefaktów tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory.
Według niektórych źrodeł GTIA nie jest wersją rozwojową CTIA, lecz jego wersją pierwotną, która z braku czasu na dokończenie została umieszczona w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym (zob. sekcja 11.2 FAQ). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A systemu operacyjnego wspiera tryby GTIA.
W ostatnich seriach komputerów XE (np. w 800XE) układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych.
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.