GTIA
From Atariki
Wersja z dnia 10:30, 3 sty 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 13:05, 12 lut 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[GTIA]] - ''Graphics Television Interface Adapter'' (zwany też ''George's Television Interface Adapter'' od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz [[Player/Missile Graphics|grafiki graczy i pocisków]], który zastąpił montowany wcześniej w [[Atari 8-bit|małym Atari]] układ [[CTIA]]. Numer katalogowy Atari: '''CO14805''' / '''CO14889''' (PAL) | [[GTIA]] - ''Graphics Television Interface Adapter'' (zwany też ''George's Television Interface Adapter'' od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz [[Player/Missile Graphics|grafiki graczy i pocisków]], który zastąpił montowany wcześniej w [[Atari 8-bit|małym Atari]] układ [[CTIA]]. Numer katalogowy Atari: '''CO14805''' / '''CO14889''' (PAL) | ||
- | Układ GTIA był stosowany w [[Atari 400/800|serii 400/800]] od listopada 1981 r. Oprócz tego [[Atari]] oferowało posiadaczom komputerów z [[CTIA]] jego wymianę. | + | Układ GTIA był stosowany w serii [[400/800]] od listopada 1981 r. Oprócz tego [[Atari]] oferowało posiadaczom komputerów z [[CTIA]] jego wymianę. |
Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli [[Tryby graficzne ANTIC-a|trybów graficznych]] pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów. Zobacz [[Graphics 9]]/[[Graphics 10|10]]/[[Graphics 11|11]] oraz [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestr GTIACTL]]. W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół [[cykl koloru|cyklu koloru]] w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [http://www.machine-room.org/computers/46/general.html]. Ubocznym efektem jest fakt, iż [[efekt artefaktów]] tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory. | Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli [[Tryby graficzne ANTIC-a|trybów graficznych]] pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów. Zobacz [[Graphics 9]]/[[Graphics 10|10]]/[[Graphics 11|11]] oraz [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestr GTIACTL]]. W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół [[cykl koloru|cyklu koloru]] w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [http://www.machine-room.org/computers/46/general.html]. Ubocznym efektem jest fakt, iż [[efekt artefaktów]] tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory. |
Wersja z dnia 13:05, 12 lut 2006
GTIA - Graphics Television Interface Adapter (zwany też George's Television Interface Adapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za generowanie kolorów oraz grafiki graczy i pocisków, który zastąpił montowany wcześniej w małym Atari układ CTIA. Numer katalogowy Atari: CO14805 / CO14889 (PAL)
Układ GTIA był stosowany w serii 400/800 od listopada 1981 r. Oprócz tego Atari oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę.
Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli trybów graficznych pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów. Zobacz Graphics 9/10/11 oraz rejestr GTIACTL. W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół cyklu koloru w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [1]. Ubocznym efektem jest fakt, iż efekt artefaktów tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory.
Według niektórych źrodeł GTIA nie jest wersją rozwojową CTIA, lecz jego wersją pierwotną, która z braku czasu na dokończenie została umieszczona w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym (zob. sekcja 11.2 FAQ). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A systemu operacyjnego wspiera tryby GTIA.
W ostatnich seriach komputerów XE (np. w 800XE) układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych.
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.