GTIA
From Atariki
Wersja z dnia 14:26, 3 cze 2006 KMK (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 14:44, 4 cze 2006 KMK (Dyskusja | wkład) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | [[GTIA]] - ''Graphics Television Interface Adapter'' (zwany też ''George's Television Interface Adapter'' od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za wytwarzanie - pod kierunkiem układu [[ANTIC]] - kolorowego obrazu oraz [[Player/Missile Graphics|grafiki graczy i pocisków]], który zastąpił montowany wcześniej w [[Atari 8-bit|małym Atari]] układ [[CTIA]]. Numer katalogowy Atari: '''CO14805''' / '''CO14889''' (PAL) | + | [[GTIA]] - ''Graphics Television Interface Adapter'' (zwany też ''George's Television Interface Adapter'' od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za wytwarzanie - pod kierunkiem układu [[ANTIC]] - kolorowego obrazu oraz [[Player/Missile Graphics|grafiki graczy i pocisków]]. Numer katalogowy Atari: '''CO14805''' / '''CO14889''' (PAL). |
- | Układ GTIA był stosowany w serii [[400/800]] od listopada 1981 r. Oprócz tego [[Atari]] oferowało posiadaczom komputerów z [[CTIA]] jego wymianę. | + | Układ GTIA astąpił montowany wcześniej w [[Atari 8-bit|małym Atari]] układ [[CTIA]], ale nie jest jego wersją rozwojową, a tylko dokończoną. Układ bowiem był z braku czasu montowany w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym, i ta właśnie niepełna wersja znana jest jako CTIA ([http://www.faqs.org/faqs/atari-8-bit/faq/ zob. sekcja 11.2 FAQ]). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A [[Atari OS|systemu operacyjnego]] wspiera tryby GTIA. |
- | Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli [[Tryby graficzne ANTIC-a|trybów graficznych]] pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów. Zobacz [[Graphics 9]]/[[Graphics 10|10]]/[[Graphics 11|11]] oraz [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestr GTIACTL]]. W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół [[cykl koloru|cyklu koloru]] w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [http://www.machine-room.org/computers/46/general.html]. Ubocznym efektem jest fakt, iż [[efekt artefaktów]] tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory. | + | Układ GTIA był stosowany w serii [[400/800]] od listopada 1981 r. Oprócz tego [[Atari]] oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę. |
- | Według niektórych źrodeł GTIA nie jest wersją rozwojową [[CTIA]], lecz jego wersją pierwotną, która z braku czasu na dokończenie została umieszczona w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym ([http://www.faqs.org/faqs/atari-8-bit/faq/ zob. sekcja 11.2 FAQ]). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A [[Atari OS|systemu operacyjnego]] wspiera tryby GTIA. | + | Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli [[Tryby graficzne ANTIC-a|trybów graficznych]] pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów (są to [[Graphics 9]]/[[Graphics 10|10]]/[[Graphics 11|11]]). W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół [[cykl koloru|cyklu koloru]] w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [http://www.machine-room.org/computers/46/general.html]. Ubocznym efektem jest fakt, iż [[efekt artefaktów]] tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory. |
W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych. | W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych. | ||
Linia 12: | Linia 12: | ||
* [[rejestry GTIA]] | * [[rejestry GTIA]] | ||
+ | * [[Rejestry GTIA#GTIACTL|rejestr GTIACTL]] | ||
* [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/gtia.htm GTIA Data Sheet] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/homepage.ntlworld.com/kryten_droid/Atari/800XL/atari_hw/gtia.htm GTIA Data Sheet] | ||
* [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.xmission.com/~trevin/atari/gtia_pinout.html CTIA/GTIA Pinout Diagram] | * [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.xmission.com/~trevin/atari/gtia_pinout.html CTIA/GTIA Pinout Diagram] |
Wersja z dnia 14:44, 4 cze 2006
GTIA - Graphics Television Interface Adapter (zwany też George's Television Interface Adapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za wytwarzanie - pod kierunkiem układu ANTIC - kolorowego obrazu oraz grafiki graczy i pocisków. Numer katalogowy Atari: CO14805 / CO14889 (PAL).
Układ GTIA astąpił montowany wcześniej w małym Atari układ CTIA, ale nie jest jego wersją rozwojową, a tylko dokończoną. Układ bowiem był z braku czasu montowany w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym, i ta właśnie niepełna wersja znana jest jako CTIA (zob. sekcja 11.2 FAQ). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A systemu operacyjnego wspiera tryby GTIA.
Układ GTIA był stosowany w serii 400/800 od listopada 1981 r. Oprócz tego Atari oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę.
Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli trybów graficznych pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów (są to Graphics 9/10/11). W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół cyklu koloru w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [1]. Ubocznym efektem jest fakt, iż efekt artefaktów tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory.
W ostatnich seriach komputerów XE (np. w 800XE) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, co uniemożliwia uzyskanie trybów wielokolorowych.
Zobacz też
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.