SGE
From Atariki
Wersja z dnia 03:08, 17 gru 2010 Mono (Dyskusja | wkład) (opis programu) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (kategoria programy graficzne) |
||
Linia 62: | Linia 62: | ||
[[Kategoria:Programy użytkowe]] | [[Kategoria:Programy użytkowe]] | ||
[[Kategoria:Polskie programy]] | [[Kategoria:Polskie programy]] | ||
+ | [[Kategoria:Programy graficzne]] |
Aktualna wersja
Pełna nazwa programu brzmi "Semi-Graphic logos Editor". Jest to program graficzny, którego autorem jest Mono. Służy do tworzenia grafiki w trybie Graphics 0 przy użyciu znaczków semigrafiki. Maksymalny rozmiar obrazka to 40x24 znaki (80x48 pikseli semigrafiki). Aby poprawnie działać potrzebuje DOS-a (podobnie, jak Graph8 ma specjalne wsparcie dla SpartaDOS). Program ma własny format zapisu i odczytu danych - SGE.
Spis treści |
Obsługa
Obsługa programu odbywa się za pomocą 3 narzędzi jednocześnie:
- mysz Atari ST lub Amiga wpięta do portu 2 (przełączanie rodzajów za pomocą Ctrl+AtariLogo),
- joystick wpięty do portu 1,
- klawiatura.
Postawienie piksela odbywa się poprzez:
- wciśnięcie Shift,
- wciśnięcie przycisku joysticka,
- wciśnięcie lewego przycisku myszy.
Funkcje
Program umożliwia tylko rysowanie z wolnej ręki, jednakże dostępne jest kilka funkcji edycyjnych:
- odwrócenie koloru piksela (Ctrl+SpaceBar),
- odwrócenie koloru ekranu (Ctrl+AtariLogo),
- wypełnienie ekranu bieżącym kolorem (Ctrl+<).
Operacje specjalne:
- zmiana bieżącego koloru (AtariLogo),
- przełączenie pomocniczej siatki (Ctrl+G),
- załadowanie z nośnika zewnętrznego (Ctrl+L),
- zapisanie na nośnik zewnętrzny (Ctrl+S),
- wyjście z programu (Ctrl+Esc).
Linia statusu
Linia statusu programu umieszczona na dole ekranu przedstawia kolejno:
- nazwę programu (SGE),
- bieżący kolor,
- tryb obsługi myszy (A-Amiga, S-Atari ST).
- kolor piksela semigrafiki pod kursorem,
- pozycję kursora (xxx : yyy).
I/O
Edycja nazwy pliku przy operacjach I/O pozwala na:
- przesunięcie kursora o pojedynczy znak (Ctrl+strzałki w lewo i w prawo),
- przesunięcie kursora do początku członu nazwy (Shift+strzałka w lewo),
- przesunięcie kursora do początku następnego członu nazwy (Shift+strzałka w prawo),
- usunięcie znaku na lewo od kursora (BkSp),
- usunięcie znaku pod kursorem (Ctrl+BkSp),
- usunięcie członu nazwy na lewo od kursora (Shift+BkSp),
- usunięcie członu nazwy na prawo od kursora (Shift+Ctrl+BkSp),
- akceptację operacji I/O (Return),
- zaniechanie operacji I/O (Esc).
Człony nazwy pliku separowane są znakami ":", "<", ">", "." (aktualnie nie można używać separatora "\" znanego ze SpartaDOS X).
Program uzupełnia rozszerzenie .SGE (jeśli nie podano) podczas operacji I/O.
Uwagi
- Z założenia program działa w oparciu o standardowy zestaw znaków ATASCII do rysowania używając znaków uzyskiwanych przez wciśnięcie kombinacji Ctrl+YUIOKL (kody $19, $15, $09, $0F, $0B i $0C). Ponieważ jednak w takim zestawie zabrakło definicji znaku z kwadracikami wypełnionymi po przekątnej, został on zdefiniowany w miejscu znaku o kodzie $1B (Esc), oraz $7D (Ctrl+<). Żeby zasygnalizować niezgodność ze standardem znak ten ma wyszarzone pola kwadracików.
- Do pliku zapisywana jest zawartość pamięci ekranu - a więc kody ekranowe, a nie ATASCII.
Pliki
- Obraz dyskietki z wersją 0.3 programu można pobrać stąd.