Tryby dwukolorowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 14:53, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (Tryby monochromatyczne ANTIC-a moved to Tryby monochromatyczne) ← Previous diff |
Wersja z dnia 15:13, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (GR.1 i GR.2) Next diff → |
||
Linia 19: | Linia 19: | ||
* [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]] (tryb hires), | * [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]] (tryb hires), | ||
* [[ANTIC 3]] (tryb hires). | * [[ANTIC 3]] (tryb hires). | ||
+ | |||
+ | Tryby tekstowe: | ||
+ | * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | ||
+ | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]], | ||
+ | można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech: | ||
+ | * %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
+ | * %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
+ | * %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | ||
+ | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ||
+ | według dwóch najstarszych bitów numeru znaku. | ||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Wersja z dnia 15:13, 25 kwi 2024
Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępny jest tylko jeden kolor. Ale w niektórych właściwie dostępne są dwa.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów:
- 0 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)).
- 1 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)).
- W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
- 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6));
- 1 luminancja z COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)), chrominancja z COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:
- ANTIC 9 (Graphics 4),
- ANTIC B (Graphics 6),
- ANTIC C (Graphics 14),
- ANTIC F (Graphics 8) (tryb hires),
- ANTIC 2 (Graphics 0) (tryb hires),
- ANTIC 3 (tryb hires).
Tryby tekstowe:
można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech:
- %00 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
według dwóch najstarszych bitów numeru znaku.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.