Tryby dwukolorowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 15:13, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (GR.1 i GR.2) ← Previous diff |
Wersja z dnia 22:42, 28 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (int.) Next diff → |
||
Linia 6: | Linia 6: | ||
* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | * Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | ||
* Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów: | * Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów: | ||
- | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]). | + | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), |
** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ||
* W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów: | * W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów: | ||
- | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); | + | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), |
** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ||
Linia 22: | Linia 22: | ||
Tryby tekstowe: | Tryby tekstowe: | ||
* [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | ||
- | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]], | + | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]] |
można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech: | można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech: | ||
* %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | * %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
* %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | * %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
* %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | * %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | ||
- | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | + | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]) |
według dwóch najstarszych bitów numeru znaku. | według dwóch najstarszych bitów numeru znaku. | ||
Wersja z dnia 22:42, 28 kwi 2024
Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępny jest tylko jeden kolor. Ale w niektórych właściwie dostępne są dwa.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów:
- 0 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- 1 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)).
- W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
- 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- 1 luminancja z COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)), chrominancja z COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:
- ANTIC 9 (Graphics 4),
- ANTIC B (Graphics 6),
- ANTIC C (Graphics 14),
- ANTIC F (Graphics 8) (tryb hires),
- ANTIC 2 (Graphics 0) (tryb hires),
- ANTIC 3 (tryb hires).
Tryby tekstowe:
można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech:
- %00 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7))
według dwóch najstarszych bitów numeru znaku.
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.