FNT

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 22:57, 15 maj 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do SXS)
← Previous diff
Wersja z dnia 12:41, 27 lip 2024
Mono (Dyskusja | wkład)
(przykłady, lepsza tabelka)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
Format pliku czcionki rastrowej. Format pliku czcionki rastrowej.
-Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia") czyli tzw. [[Generator znaków|generator znaków]].+Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").
-Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody ekranowe|kodów ekranowych]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]].+Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).
-Sposób interpretacji piksela zależy od [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]], w którym font zostanie użyty. + 0 $00 ........
 + 1 $18 ...oo...
 + 2 $3C ..oooo..
 + 3 $66 .oo..oo.
 + 4 $66 .oo..oo.
 + 5 $7E .oooooo.
 + 6 $66 .oo..oo.
 + 7 $00 ........
-Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów).+Znaki w zestawie uporządkowane są według [[Kody ekranowe|kodów ekranowych]], a nie wg [[ATASCII|kodów ATASCII]].
-Spotykane są pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w [[Binarny plik DOSu|binarny nagłówek DOSu]] - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).+Sposób interpretacji piksela zależy od [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]], w którym font zostanie użyty (patrz [[Generator znaków|generator znaków]]).
-<pre>+Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Jakkolwiek tryby [[Graphics 1]] i [[Graphics 2]] potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, to nie spotyka się raczej plików FNT o długości 512 bajtów.
-FNT file format+ 
----------------+<table border=1>
 +<tr><td>offset</td><td>długość</td><td>opis</td></tr>
 +<tr><td>$0000</td><td>$0008</td><td>znak $00 ANTIC-a (spacja)</td></tr>
 +<tr><td>$0008</td><td>$0008</td><td>znak $01 ANTIC-a (wykrzyknik)</td></tr>
 +<tr><td>$0010</td><td>$0008</td><td>znak $02</td></tr>
 +<tr><td>$0018</td><td>$0008</td><td>znak $03</td></tr>
 +<tr><td>$0020</td><td>$0008</td><td>znak $04</td></tr>
 +<tr><td>...</td><td>...</td><td>kolejne bloki </td></tr>
 +<tr><td>$03F0</td><td>$0008</td><td>znak $7E</td></tr>
 +<tr><td>$03F8</td><td>$0008</td><td>znak $7F</td></tr>
 +</table>
 + 
 +Spotykane są za to pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w [[Binarny plik DOSu|binarny nagłówek DOSu]] - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).
 + 
 +== Ciekawostki ==
 +* Identycznie zbudowany jest też plik FNT z [https://pl.wikipedia.org/wiki/Commodore_64 Commodore 64]. Jedyną różnicą jest tylko to, że zawiera 256 znaków a nie 128, a więc jest dwukrotnie większy - liczy sobie 2048 bajtów.
 +* Analogicznie jest też z fontem [https://pl.wikipedia.org/wiki/ZX_Spectrum ZX Spectrum]. Zawiera on jednakże definicje tylko znaków $20-$7F uporządkowanych według kodów ASCII, a więc jego długość to 768 bajtów.
 + 
 +== Linki ==
 +* Na AtariOnline można znaleźć zbiory fontów [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1236639234&archive=&start_from=20&ucat=7&ct=poczatki z Atari] i [http://atarionline.pl/v01/index.php?subaction=showfull&id=1242399102&archive=&start_from=20&ucat=7&ct=poczatki z C64 ].
 +* [https://www.fontspace.com/atari-classic-font-f30342 Font TrueType] autorstwa Marka Simmonsona
 +* Inny [https://atari8bit.net/projects/artwork/atari-fonts/ zbiór fontów]
 +* Fonty [https://damieng.com/typography/zx-origins/ z ZX Spectrum]
-offset type desc 
------- ---- ---- 
-$0000-$03FF BYTE data 
-</pre> 
== Zobacz też == == Zobacz też ==
-[[SXS]]+* [[SXS]]
[[Kategoria:Atari 8-bit]] [[Kategoria:Atari 8-bit]]
[[Kategoria:Formaty plików]] [[Kategoria:Formaty plików]]

Wersja z dnia 12:41, 27 lip 2024

Format pliku czcionki rastrowej.

Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").

Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).

0 $00 ........
1 $18 ...oo...
2 $3C ..oooo..
3 $66 .oo..oo.
4 $66 .oo..oo.
5 $7E .oooooo.
6 $66 .oo..oo.
7 $00 ........

Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.

Sposób interpretacji piksela zależy od trybu znakowego, w którym font zostanie użyty (patrz generator znaków).

Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Jakkolwiek tryby Graphics 1 i Graphics 2 potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, to nie spotyka się raczej plików FNT o długości 512 bajtów.

offsetdługośćopis
$0000$0008znak $00 ANTIC-a (spacja)
$0008$0008znak $01 ANTIC-a (wykrzyknik)
$0010$0008znak $02
$0018$0008znak $03
$0020$0008znak $04
......kolejne bloki
$03F0$0008znak $7E
$03F8$0008znak $7F

Spotykane są za to pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).

Ciekawostki

  • Identycznie zbudowany jest też plik FNT z Commodore 64. Jedyną różnicą jest tylko to, że zawiera 256 znaków a nie 128, a więc jest dwukrotnie większy - liczy sobie 2048 bajtów.
  • Analogicznie jest też z fontem ZX Spectrum. Zawiera on jednakże definicje tylko znaków $20-$7F uporządkowanych według kodów ASCII, a więc jego długość to 768 bajtów.

Linki

Zobacz też

Personal tools