FNT

From Atariki

Revision as of 12:41, 27 lip 2024; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Format pliku czcionki rastrowej.

Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").

Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).

0 $00 ........
1 $18 ...oo...
2 $3C ..oooo..
3 $66 .oo..oo.
4 $66 .oo..oo.
5 $7E .oooooo.
6 $66 .oo..oo.
7 $00 ........

Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.

Sposób interpretacji piksela zależy od trybu znakowego, w którym font zostanie użyty (patrz generator znaków).

Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Jakkolwiek tryby Graphics 1 i Graphics 2 potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, to nie spotyka się raczej plików FNT o długości 512 bajtów.

offsetdługośćopis
$0000$0008znak $00 ANTIC-a (spacja)
$0008$0008znak $01 ANTIC-a (wykrzyknik)
$0010$0008znak $02
$0018$0008znak $03
$0020$0008znak $04
......kolejne bloki
$03F0$0008znak $7E
$03F8$0008znak $7F

Spotykane są za to pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).

Ciekawostki

  • Identycznie zbudowany jest też plik FNT z Commodore 64. Jedyną różnicą jest tylko to, że zawiera 256 znaków a nie 128, a więc jest dwukrotnie większy - liczy sobie 2048 bajtów.
  • Analogicznie jest też z fontem ZX Spectrum. Zawiera on jednakże definicje tylko znaków $20-$7F uporządkowanych według kodów ASCII, a więc jego długość to 768 bajtów.

Linki

Zobacz też

Personal tools