AUTO

From Atariki

Revision as of 12:39, 12 lis 2024; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Katalog z którego TOS po starcie (po uruchomieniu GEMDOS/BIOS/XBIOS) wczytuje pliki wykonywalne przed uruchomieniem GEMu (przed inicjalizacją AES i VDI i Desktop). W przypadku większej ilości programów ważna staje się kolejność wykonywania plików. Programy wykonywane są w kolejności ich fizycznej pozycji w katalogu. Do jej zmiany niezbędny jest odpowiedni program.

Kolejność wykonywania plików ma znaczenie szczególnie w przypadku kart turbo. W niektórych przypadkach jest wręcz nieodzowna ponieważ nieodpowiednia kolejność może powodować konflikty i zawieszanie się systemu przy starcie. Również programy usprawniające dostęp do dysku, takie jak krytyczne łatki systemu, m.in. zwiększające wielkość cache'u (CACHEXXX.PRG, POWERDOS.PRG) czy bufory katalogu dysku (FOLDRXXX.PRG), muszą być wykonywane w pierwszej kolejności.

W zależności od systemu istnieją mniej lub bardziej sztywno wypracowane zasady kolejności uruchamiania programów.

Programy do edycji i zarządzania AUTO

  • AUTOSTART - program, który umożliwa sortowanie plików w skrypcie
  • AUTOSORT - program do ustawiania kolejności plików w katalogu AUTO
  • XBOOT - program do zarządzania konfiguracją TOS'a w czasie boot'owania (natychmiast po włączeniu komputera), pozwala na włączanie i wyłączanie akcesoriów .ACC, paneli .CPX, rozszerzeń i łat uruchamianych z katalogu AUTO, zmiany kolejności uruchamiania plików w AUTO i wielu innych opcji

Źródło powstania i przeznaczenie

Katalog AUTO jest odzwierciedleniem sposobu uruchamiania programów na innych platformach DRI GEM (MS-DOS: AUTOEXEC.BAT, DRI CP/M: PROFILE.SUB). Programy uruchomione z AUTO mają dostępne więcej pamięć RAM, gdyż moduły systemu operacyjnego, takie jak AES, VDI i Desktop, nie są jeszcze zainicjalizowane w RAM. Stąd też wiele gier korzysta albo z katalogu AUTO, albo z funkcji boot-sector'a, żeby zaoszczędzić pamięć, którą zająłby Desktop i pamięć zainicjowana na potrzeby graficznego interfejsu użytkownika.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools