GTIA

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 14:40, 21 cze 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(akapity)
← Previous diff
Wersja z dnia 14:48, 21 cze 2006
KMK (Dyskusja | wkład)
(Wadliwe GTIA - objaśnienie by electron + edit stylistyczny)
Next diff →
Linia 11: Linia 11:
== Wadliwe GTIA == == Wadliwe GTIA ==
W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, tryby wielokolorowe generowane są nieprawidłowo. W ostatnich seriach komputerów [[XE]] (np. w [[800XE]]) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, tryby wielokolorowe generowane są nieprawidłowo.
 +
 +Pierwszy [[cykl koloru]] piksela wyświetlany jest prawidłowo, natomiast drugi cykl koloru wyświetlany jest źle, przy czym jest to dodatkowo zależne od koloru, jaki piksel miał mieć (z zakresu 0 - 15). Wyjątkiem jest kolor 0, który jest zawsze czarny, tak jak powinien.
 +
 +Generowane rzeczywiście kolory w drugim cyklu koloru są różne dla różnych egzemplarzy GTIA, czasami "wadliwych" kolorów jest więcej, czasami mniej, czasami drugi cykl koloru miga sobie. Zależy to też od napięcia zasilania komputera, nagrzania GTIA itp. czynników. Spotyka się takie GTIA, które włączone na zimno działa bardzo źle, po chwili coraz lepiej, a po zmianie zasilacza w komputerze - już całkiem dobrze (to sprawa napięcia zasilania, a nie mocy zasilacza).
 +
 +Generalnie jest to problem wybitnie związany z zależnościami czasowymi w obwodzie, który odbiera dane z szyny ANx [[ANTIC]]-a wewnątrz GTIA (jakieś opóźnienia na bramkach etc). Prawdopodobną przyczyną są jakieś drobne zmiany w technologii wykonania późniejszych układów produkowanych przez AMI, co spowodowało przesunięcie niektórych czasów w niebezpieczne czy też niestabilne zakresy.
==Zobacz też== ==Zobacz też==

Wersja z dnia 14:48, 21 cze 2006

GTIA - Graphics Television Interface Adapter (zwany też George's Television Interface Adapter od nazwiska projektanta, George'a McLeoda). Specjalizowany układ scalony odpowiedzialny za wytwarzanie - pod kierunkiem układu ANTIC - kolorowego obrazu oraz grafiki graczy i pocisków. Numer katalogowy Atari: CO14805 / CO14889 (PAL).

GTIA a CTIA

Układ GTIA zastąpił montowany wcześniej w małym Atari układ CTIA, ale nie jest jego wersją rozwojową, a tylko dokończoną. Układ bowiem był z braku czasu montowany w pierwszych egzemplarzach komputerów w stanie niepełnym, i ta właśnie niepełna wersja znana jest jako CTIA (zob. sekcja 11.2 FAQ). Za autentycznością tych informacji przemawia fakt, że już rewizja A systemu operacyjnego wspiera tryby GTIA.

Układ GTIA był stosowany w serii 400/800 od listopada 1981 r. Oprócz tego Atari oferowało posiadaczom komputerów z CTIA jego wymianę.

Wymiana CTIA na GTIA rozszerza możliwości komputera o tworzenie tzw. trybów GTIA, czyli trybów graficznych pozwalających uzyskać do 16 kolorów naraz oraz dających dostęp do całej palety 256 kolorów (są to Graphics 9/10/11). W porównaniu z CTIA, GTIA wyświetla obraz przesunięty o pół cyklu koloru w bok, dzięki czemu duszki są dokładniej nakładane na pole gry. [1]. Ubocznym efektem jest fakt, iż efekt artefaktów tworzy w GTIA inne (zamienione) kolory.

Wadliwe GTIA

W ostatnich seriach komputerów XE (np. w 800XE) dość często układ GTIA jest fabrycznie wadliwy, tryby wielokolorowe generowane są nieprawidłowo.

Pierwszy cykl koloru piksela wyświetlany jest prawidłowo, natomiast drugi cykl koloru wyświetlany jest źle, przy czym jest to dodatkowo zależne od koloru, jaki piksel miał mieć (z zakresu 0 - 15). Wyjątkiem jest kolor 0, który jest zawsze czarny, tak jak powinien.

Generowane rzeczywiście kolory w drugim cyklu koloru są różne dla różnych egzemplarzy GTIA, czasami "wadliwych" kolorów jest więcej, czasami mniej, czasami drugi cykl koloru miga sobie. Zależy to też od napięcia zasilania komputera, nagrzania GTIA itp. czynników. Spotyka się takie GTIA, które włączone na zimno działa bardzo źle, po chwili coraz lepiej, a po zmianie zasilacza w komputerze - już całkiem dobrze (to sprawa napięcia zasilania, a nie mocy zasilacza).

Generalnie jest to problem wybitnie związany z zależnościami czasowymi w obwodzie, który odbiera dane z szyny ANx ANTIC-a wewnątrz GTIA (jakieś opóźnienia na bramkach etc). Prawdopodobną przyczyną są jakieś drobne zmiany w technologii wykonania późniejszych układów produkowanych przez AMI, co spowodowało przesunięcie niektórych czasów w niebezpieczne czy też niestabilne zakresy.

Zobacz też


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools