Graphics 10

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:13, 7 wrz 2005
KMK (Dyskusja | wkład)
(to samo, co w gr.9)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(tym)
Linia 1: Linia 1:
-Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Od trybów tych różni go użycie rejestru [[GTIA]] [[GTIACTL]] (zwanego również [[GPRIOR]]) do uzyskania innej liczby kolorów. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'' (bo [[ANTIC]] generuje obraz monochromatyczny, a dopiero na końcu GTIA dodaje kolory).+[[Grafika:Gr10.png|GR.10|right]]
 +Dziesiąty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 11]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
-* Liczba kolorów: 9 (niezależnych)+* Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
 +* Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 64 lub 96.
 +* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując [[ANTIC Display List|Display List]])
* Proporcje piksela: 4x1 * Proporcje piksela: 4x1
-* Rozdzielczość pozioma: 80 pixeli, w zależności od szerokości ekranu ([[DMACTL]]) także 64 lub 96. 
-* Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (modyfikując [[ANTIC Display List|Display Listę]]) 
-Cień rejestru GTIA [[GTIACTL|GTIACTL ($D01B)]] znajduje się pod adresem $026F ([[GTIACTLS]]), wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto one:+Cień rejestru GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] to [[Rejestry-cienie Atari OS#GTIACTLS|GTIACTLS]], wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:
-* [[COLPM0|COLPM0 ($D012)]] (cień [[COLPM0S|COLPM0S ($02C0)]]) (także kolor ramki);+* $0 - [[Rejestry GTIA#COLPM0|COLPM0 ($D012)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM0S|COLPM0S ($02C0)]]) (także kolor ramki),
-* [[COLPM1|COLPM1 ($D013)]] (cień [[COLPM1S|COLPM1S ($02C1)]]);+* $1 - [[Rejestry GTIA#COLPM1|COLPM1 ($D013)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM1S|COLPM1S ($02C1)]]),
-* [[COLPM2|COLPM2 ($D014)]] (cień [[COLPM2S|COLPM2S ($02C2)]]);+* $2 - [[Rejestry GTIA#COLPM2|COLPM2 ($D014)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM2S|COLPM2S ($02C2)]]),
-* [[COLPM3|COLPM3 ($D015)]] (cień [[COLPM3S|COLPM3S ($02C3)]]);+* $3 - [[Rejestry GTIA#COLPM3|COLPM3 ($D015)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPM3S|COLPM3S ($02C3)]]),
-* [[COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]);+* $4 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
-* [[COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]);+* $5 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
-* [[COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]);+* $6 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]),
-* [[COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]);+* $7 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]),
-* [[COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]).+* $8 - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
 +* $9 - COLBAK,
 +* $A - COLBAK,
 +* $B - COLBAK,
 +* $C - COLPF0,
 +* $D - COLPF1,
 +* $E - COLPF2,
 +* $F - COLPF3.
-Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględzniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów [[Atari 400/800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.+Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari [[400]] i [[800]], mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli [[CTIA]] uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.
-{{stub}}+Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami i wyznacza rejestr koloru używany do wyświetlenia barwy na ekranie.
-[[Kategoria:Atari 8-bit]]+ 
 +Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany. Sztandarowym przykładem wykorzystania go w grze może być [http://a8.fandal.cz/detail.php?files_id=7152 Strictly Gone Bananas]. Ze znanych edytorów obsługuje go tylko [[RAMbrandt]].
 + 
 +Linie obrazu w tym trybie są przesunięte względem trybów 9 i 11 o cykl koloru (pół piksela trybu GTIA) w prawo.
 + 
 +[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

GR.10

Dziesiąty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 11. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.

  • Liczba kolorów: 9 (niezależnych), z palety 128.
  • Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
  • Proporcje piksela: 4x1

Cień rejestru GTIA GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $80 spowoduje włączenie trybu 10. Mimo że na każdy piksel przypadają wtedy 4 bity, nie da się uzyskać 16 kolorów, ponieważ GTIA ma tylko 9 rejestrów koloru. Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:

Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.

Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 2 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest czterema bitami i wyznacza rejestr koloru używany do wyświetlenia barwy na ekranie.

Tryb ten nie jest zbyt dobrze oprogramowany. Sztandarowym przykładem wykorzystania go w grze może być Strictly Gone Bananas. Ze znanych edytorów obsługuje go tylko RAMbrandt.

Linie obrazu w tym trybie są przesunięte względem trybów 9 i 11 o cykl koloru (pół piksela trybu GTIA) w prawo.

Personal tools