Graphics 13

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 16:37, 14 maj 2022
Mono (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 19:29, 20 lip 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(okno tekstowe)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
[[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]] [[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]]
-Tryb tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej. Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu.+Tryb tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40x12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu.
 +[[Generator znaków]] zawiera definicje 128 znaków.
 +Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]).
Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów: Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:
Linia 10: Linia 12:
* %11 (znaki inverse $80-$FF) - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]), * %11 (znaki inverse $80-$FF) - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]),
-{{stub}}+Ekran w tyb trybie zajmuje 40*12=480 ($1E0) bajtów. Każdy znak kodowany jest jednym bajtem.
 +Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]]
[[Kategoria: Tryby graficzne]] [[Kategoria: Tryby graficzne]]

Wersja z dnia 19:29, 20 lip 2022

GR.13

Tryb tekstowy (ANTIC $05), podobny do trybu 12, lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40x12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w Graphics 7) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. Generator znaków zawiera definicje 128 znaków. Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru CHACTL ($D401) (cień CHACT ($2F3)).

Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:

Ekran w tyb trybie zajmuje 40*12=480 ($1E0) bajtów. Każdy znak kodowany jest jednym bajtem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Personal tools