Graphics 15

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 19:46, 20 lip 2022
Dracon (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Wersja z dnia 20:13, 20 lip 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(fwa)
Next diff →
Linia 16: Linia 16:
Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
-Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również '''najlepiej''' oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], Fun With Art, [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i podobne.+Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również '''najlepiej''' oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], [[Fun With Art]], [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i podobne.
== Ciekawostki == == Ciekawostki ==

Wersja z dnia 20:13, 20 lip 2022

GR.15

Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.

  • Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
  • Proporcje piksela: 2x1;
  • Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie.

Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:

Ekran w tyb trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten był/jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun With Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks i podobne.

Ciekawostki

Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skanningowej można uzyskać tryb o podobnych właściwościach lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.

Personal tools