Graphics 15

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 07:14, 14 maj 2022
Mono (Dyskusja | wkład)
(lit.)
← Previous diff
Wersja z dnia 15:30, 25 lip 2022
KMK (Dyskusja | wkład)
(Ciekawostki)
Next diff →
Linia 1: Linia 1:
 +[[Grafika:Gr15.png|GR.15|right]]
Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0E]]. Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0E]].
Linia 12: Linia 13:
* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). * %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
-Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], Fun With Art, [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i in.+Ekran w tyb trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami.
 +Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
-== Trzeci tryb w linii ==+Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również '''najlepiej''' oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], [[Fun with Art]], [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]], [[Pixel Artist De Luxe]] i podobne.
-W trakcie rysowania linii skanningowej można przełączyć tryb GTIA, co umożliwia uzyskanie kilku pionowych pasów na ekranie wyświetlających grafikę w różnych trybach.+== Ciekawostki ==
-Sztuczka możliwa jest wyłącznie w trybie wysokiej rozdzielczości (tzw. "hires" - ang. "HIgh RESolution").+Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|tryb o podobnych właściwościach]], lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.
-Kiedy w trakcie linii skanningowej włączymy tryb GTIA ustawiając bity 6 i 7 rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] np. na %01, po czym w tej samej linii wyłączymy go (bity 6 i 7 [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] wracają na %00), wtedy zamiast oczekiwanego hires-u otrzymamy tryb 4-kolorowy przypominający GR.15, ale w którym kolory brane są z następujących rejestrów:+
-* %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),+
-* %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),+
-* %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).+
-* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]).+
-Trick działa również w trybach tekstowych [[Graphics 0|GR.0]] i [[ANTIC Display List|ANTIC $03]].+
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
-[[Kategoria: Tryby graficzne]] +[[Kategoria: Tryby graficzne]]
-{{Stub}}+

Wersja z dnia 15:30, 25 lip 2022

GR.15

Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.

  • Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
  • Proporcje piksela: 2x1;
  • Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie.

Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:

Ekran w tyb trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten był/jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun with Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks, Pixel Artist De Luxe i podobne.

Ciekawostki

Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać tryb o podobnych właściwościach, lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.

Personal tools