Graphics 15

From Atariki

Revision as of 07:11, 14 maj 2022; view current revision
←Older revision | Newer revision→
Jump to: navigation, search

Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.

  • Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
  • Proporcje piksela: 2x1;
  • Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie.

Oto wartości pilseki i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:

Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten był/jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun With Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks i in.

Trzeci tryb w linii

W trakcie rysowania linii skanningowej można przełączyć tryb GTIA, co umożliwia uzyskanie kilku pionowych pasów na ekranie wyświetlających grafikę w różnych trybach. Sztuczka możliwa jest wyłącznie w trybie wysokiej rozdzielczości (tzw. "hires" - ang. "HIgh RESolution"). Kiedy w trakcie linii skanningowej włączymy tryb GTIA ustawiając bity 6 i 7 rejestru GTIACTL np. na %01, po czym w tej samej linii wyłączymy go (bity 6 i 7 GTIACTL wracają na %00), wtedy zamiast oczekiwanego hires-u otrzymamy tryb 4-kolorowy przypominający GR.15, ale w którym kolory brane są z następujących rejestrów:

Trick działa również w trybach tekstowych GR.0 i ANTIC $03.


Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.

Personal tools