Graphics 8

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 04:53, 25 wrz 2006
Miker (Dyskusja | wkład)

← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(link do "tryby wysokiej rozdzielczości")
Linia 1: Linia 1:
 +[[Grafika:Gr8.png|GR.8|right]]
Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]]. Ósmy tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]], zwany też [[Hires]]. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]].
-* Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby monochromatyczne ANTIC-a|tryb monochromatyczny]])+* Kolory: 2 jasności tego samego koloru ([[Tryby wysokiej rozdzielczości|tryb wysokiej rozdzielczości]])
* Proporcje piksela: 1x1 * Proporcje piksela: 1x1
* Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384. * Rozdzielczość pozioma: 320 [[piksel]]i, w zależności od szerokości ekranu ([[Rejestry-cienie Atari OS#DMACTLS|DMACTLS]]) także 256 lub 384.
Linia 7: Linia 8:
Rejestry określające kolory: Rejestry określające kolory:
-* Kolor ramki - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS]];+* Kolor ramki - [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]);
-* Kolor tła (pola gry) - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S]];+* Kolor tła (pola gry) - piksel o wartości 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]);
-* Jasność grafiki - [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S]].+* Jasność grafiki - piksel o wartości 1 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]).
 +W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby wysokiej rozdzielczości]].
-W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką [[PMG]] - patrz [[Tryby monochromatyczne ANTIC-a]].+Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem.
 +Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
 + 
 +== Ciekawostki ==
 +* W tym trybie przez programowe przełączanie trybów GTIA można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|trzy tryby w linii]].
 +* [[Rybags]] opisał programową sztuczkę pozwalającą na uzyskanie [[Programowanie: Pełny 240-liniowy hires|pełnych 240 linii trybu hires]] na ekranie.
 + 
 +== Zobacz również ==
 +* [[Tryby wysokiej rozdzielczości]]
 +* [[Graph8]]
-{{stub}} 
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
 +[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

GR.8

Ósmy tryb graficzny w numeracji Atari OS, zwany też Hires. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0F.

  • Kolory: 2 jasności tego samego koloru (tryb wysokiej rozdzielczości)
  • Proporcje piksela: 1x1
  • Rozdzielczość pozioma: 320 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 256 lub 384.
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)

Rejestry określające kolory:

W tym trybie zachodzą dosyć złożone zależności pomiędzy grafiką bitmapy a grafiką PMG - patrz Tryby wysokiej rozdzielczości.

Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 8 pikseli ponieważ każdy z nich kodowany jest jednym bitem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Ciekawostki

Zobacz również

Personal tools