Graphics 15

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 11:48, 21 maj 2006
Dracon (Dyskusja | wkład)
(gfx-progz)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(tym)
Linia 1: Linia 1:
-Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E. +[[Grafika:Gr15.png|GR.15|right]]
 +Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0E]].
-*Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128).+*Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
-*Proporcje piksela: 2x1 +*Proporcje piksela: 2x1;
-*Rozdzielczość pozioma: 160 pixeli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 128 lub 192. +*Rozdzielczość pozioma: 160 [[piksel]]i;
-*Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List) +*Rozdzielczość pionowa: 192 linie.
-Rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:+Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:
-* [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]);+* %00 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]);+* %01 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]);+* %10 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]),
-* [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]).+* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]).
 +Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami.
 +Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]].
-Tryb ten jest najbardziej popularnym w grach, ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala MicroIllustrator, Fun With Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks i in.+Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również '''najlepiej''' oprogramowany [[Tryby wielokolorowe|wielokolorowy tryb]] graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], [[Fun with Art]], [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]], [[Pixel Artist De Luxe]] i podobne.
 + 
 +== Ciekawostki ==
 +Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|tryb o podobnych właściwościach]], lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]]
-{{Stub}}+[[Kategoria: Tryby graficzne]]

Aktualna wersja

GR.15

Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.

  • Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
  • Proporcje piksela: 2x1;
  • Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
  • Rozdzielczość pionowa: 192 linie.

Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:

Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.

Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany wielokolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun with Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks, Pixel Artist De Luxe i podobne.

Ciekawostki

Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać tryb o podobnych właściwościach, lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.

Personal tools