Graphics 15
From Atariki
Wersja z dnia 07:11, 14 maj 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (trzeci tryb w linii) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (tym) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Grafika:Gr15.png|GR.15|right]] | ||
Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0E]]. | Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0E]]. | ||
Linia 6: | Linia 7: | ||
*Rozdzielczość pionowa: 192 linie. | *Rozdzielczość pionowa: 192 linie. | ||
- | Oto wartości pilseki i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie: | + | Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie: |
* %00 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), | * %00 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), | ||
* %01 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | * %01 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
Linia 12: | Linia 13: | ||
* %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | * %11 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ||
- | Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten był/jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany kolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], Fun With Art, [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]] i in. | + | Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. |
+ | Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w [[Graphics 0]]. | ||
- | == Trzeci tryb w linii == | + | Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez [[grafik|grafików]] (obok trybów specjalnych, np. [[HIP]], [[RIP]] czy [[TIP]]), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak [[PowerGraph]], [[GED]] czy [[Graph2Font]]. Często tryb ten jest [[logosowanie|logosowany]] do [[Graphics 12|trybu 12]], co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również '''najlepiej''' oprogramowany [[Tryby wielokolorowe|wielokolorowy tryb]] graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak [[Micropainter]], [[Koala Microillustrator]], [[Fun with Art]], [[RAMbrandt]], [[XL-Art]], [[Blazing Paddles]], [[Kleks]], [[Pixel Artist De Luxe]] i podobne. |
- | W trakcie rysowania linii skanningowej można przełączyć tryb GTIA, co umożliwia uzyskanie kilku pionowych pasów na ekranie wyświetlających grafikę w różnych trybach. | + | == Ciekawostki == |
- | Sztuczka możliwa jest wyłącznie w trybie wysokiej rozdzielczości (tzw. "hires" - ang. "HIgh RESolution"). | + | Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać [[ANTIC Display List#Przełączanie trybów w linii|tryb o podobnych właściwościach]], lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów. |
- | Kiedy w trakcie linii skanningowej włączymy tryb GTIA ustawiając bity 6 i 7 rejestru [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] np. na %01, po czym w tej samej linii wyłączymy go (bity 6 i 7 [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] wracają na %00), wtedy zamiast oczekiwanego hires-u otrzymamy tryb 4-kolorowy przypominający GR.15, ale w którym kolory brane są z następujących rejestrów: | + | |
- | * %00 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | + | |
- | * %01 [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | + | |
- | * %10 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | + | |
- | * %11 [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | + | |
- | Trick działa również w trybach tekstowych [[Graphics 0|GR.0]] i [[ANTIC Display List|ANTIC $03]]. | + | |
[[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Programowanie Atari 8-bit]] | ||
- | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | + | [[Kategoria: Tryby graficzne]] |
- | {{Stub}} | + |
Aktualna wersja
Piętnasty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się ze 192 linii trybu ANTIC $0E.
- Kolory: 4 niezależne (3 + kolor tła; z palety 128);
- Proporcje piksela: 2x1;
- Rozdzielczość pozioma: 160 pikseli;
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie.
Oto wartości pikseli i rejestry odpowiedzialne za kolory w tym trybie:
- %00 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- %01 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
Ekran w tym trybie zajmuje 40*192=7680 ($1E00) bajtów. Bajt pamięci ekranu zawiera 4 piksele ponieważ każdy z nich kodowany jest dwoma bitami. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.
Tryb ten jest jednym z najczęściej używanych przez grafików (obok trybów specjalnych, np. HIP, RIP czy TIP), ze względu na wielkość piksela oraz ilość kolorów. Daje się również "podrasować" takimi programami jak PowerGraph, GED czy Graph2Font. Często tryb ten jest logosowany do trybu 12, co oprócz oszczędności pamięci daje dodatkowy piąty kolor (inverse). Jest to również najlepiej oprogramowany wielokolorowy tryb graficzny na 8-bitowym Atari - obsługują go takie edytory graficzne, jak Micropainter, Koala Microillustrator, Fun with Art, RAMbrandt, XL-Art, Blazing Paddles, Kleks, Pixel Artist De Luxe i podobne.
Ciekawostki
Poprzez programowe przełączanie trybów GTIA w jednej linii skaningowej można uzyskać tryb o podobnych właściwościach, lecz pobierający kolory dla poszczególnych pikseli z innych rejestrów.