Tryby dwukolorowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 14:53, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (informacje podstawowe) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (redakcja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępny jest tylko jeden kolor. Ale w niektórych właściwie dostępne są dwa. | + | Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden. |
Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
Linia 6: | Linia 6: | ||
* Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | * Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK]]. | ||
* Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów: | * Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów: | ||
- | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]). | + | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), |
** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ||
- | * W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów: | + | * W [[Tryby wysokiej rozdzielczości|trybach hires]] kolory pikseli pobierane są z rejestrów: |
- | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]); | + | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), |
** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ||
Linia 19: | Linia 19: | ||
* [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]] (tryb hires), | * [[Graphics 0|ANTIC 2 (Graphics 0)]] (tryb hires), | ||
* [[ANTIC 3]] (tryb hires). | * [[ANTIC 3]] (tryb hires). | ||
+ | |||
+ | Tryby tekstowe: | ||
+ | * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | ||
+ | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]] | ||
+ | można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe [[tryby wielokolorowe]]), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku: | ||
+ | * %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
+ | * %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
+ | * %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | ||
+ | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). | ||
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Aktualna wersja
Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów:
- 0 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- 1 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)).
- W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
- 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- 1 luminancja z COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)), chrominancja z COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:
- ANTIC 9 (Graphics 4),
- ANTIC B (Graphics 6),
- ANTIC C (Graphics 14),
- ANTIC F (Graphics 8) (tryb hires),
- ANTIC 2 (Graphics 0) (tryb hires),
- ANTIC 3 (tryb hires).
Tryby tekstowe:
można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe tryby wielokolorowe), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:
- %00 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.