ATASCII

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 10:14, 20 lip 2006
Sikor (Dyskusja | wkład)
(inne)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(najm ma zamienione miejscami zestawy - arabski jest podstawowy, a podstawowy alternatywnym)
Linia 1: Linia 1:
Zmodyfikowany przez Atari zestaw znaków [http://pl.wikipedia.org/wiki/ASCII ASCII] (Atari ASCII). Zawiera tylko 128 znaków, pozostałe znaki (od 128 do 255) to negatywy odpowiadających im znakom z zakresu 0-127. Zmodyfikowany przez Atari zestaw znaków [http://pl.wikipedia.org/wiki/ASCII ASCII] (Atari ASCII). Zawiera tylko 128 znaków, pozostałe znaki (od 128 do 255) to negatywy odpowiadających im znakom z zakresu 0-127.
- +Zestaw podstawowy CHARSET1 znajdujący się w obszarze $E000-$E3FF pamięci ROM:
-Zestaw podstawowy:+
[[Grafika:Atascii.gif]] [[Grafika:Atascii.gif]]
- +Oraz międzynarodowy CHARSET2 (zwany też alternatywnym) znajdujący się w obszarze $CC00-$CFFF pamięci ROM:
-Oraz międzynarodowy:+
[[Grafika:Atascii-int.gif]] [[Grafika:Atascii-int.gif]]
 +W Polsce firma [[P.Z. Karen]] w modelach [[192XT]] i [[256XT]] instalowała [[Polskie znaki|polski zestaw znaków]] w miejscu zestawu międzynarodowego:
-Dodatkowo istnieje jeszcze wersja arabska tego zestawu znaków, zobacz: [http://krap.pl/mirrorz/atari/www.savetz.com/vintagecomputers/arabic65xe/ Atari 65 XE Arabic version]+[[Grafika:Atascii-pl.gif]]
 + 
 +W [[arabski 65XE|arabskiej wersji 65XE]] komputerów Atari zaś zestaw podstawowy był modyfikowany:
 + 
 +[[Grafika:Atascii-ara.gif]]
 + 
 +a zestaw międzynarodowy zawierał font w układzie podstawowym.
== Inne == == Inne ==
-Ponieważ konstruktorzy zaprojektowali komputery Atari jako system otwarty, istnieje łatwa możliwość zastąpienia w programach standardowych zestawów znaków zapisanych w [[ROM|ROMie]] komputera na własny, bez wewnętrznej ingerencji w strukturę elektroniki komputera. Można to zrobić nawet z poziomu [[BASIC|Basica]], a standardowe zestawy znaków zawierają 1024KB (pełen zestaw znaków). Dla łatwego użycia ich w programach Basicowych takie zestawy zawsze ładujemy od początku strony. +Istnieje możliwość łatwego zastąpienia w programach standardowych zestawów znaków zapisanych w [[ROM|ROMie]] komputera własnymi, bez ingerencji w elektronikę komputera. Można to zrobić nawet z poziomu [[BASIC]]-a. Ze względu na konstrukcję układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] zestawy znaków ładujemy na ogół na granicy 1 kilobajta (dla [[Graphics 0]], [[ANTIC_Display_List#Tryby_znakowe|ANTIC 3]], [[Graphics 12]], [[Graphics 13]]) lub 512 bajtów (pozostałe tryby znakowe). Patrz [[Rejestry ANTIC-a#CHBASE|CHBASE]].
-{{stub}}+ 
-[[Kategoria:Atari 8-bit]]+==Zobacz też==
 +* [[Znaki kontrolne edytora ekranowego]]
 +* [[Kody ekranowe]]
 + 
 +==Odnośniki zewnętrzne==
 +*[http://en.wikipedia.org/wiki/ATASCII ATASCII] w Wikipedii
 +*[http://joyfulcoder.net/atari/atascii/ ATASCII Character Sets] - porównanie zestawów ATASCII
 + 
 +[[Kategoria:Niezbędnik kodera]]

Aktualna wersja

Zmodyfikowany przez Atari zestaw znaków ASCII (Atari ASCII). Zawiera tylko 128 znaków, pozostałe znaki (od 128 do 255) to negatywy odpowiadających im znakom z zakresu 0-127.

Zestaw podstawowy CHARSET1 znajdujący się w obszarze $E000-$E3FF pamięci ROM:

Grafika:Atascii.gif

Oraz międzynarodowy CHARSET2 (zwany też alternatywnym) znajdujący się w obszarze $CC00-$CFFF pamięci ROM:

Grafika:Atascii-int.gif

W Polsce firma P.Z. Karen w modelach 192XT i 256XT instalowała polski zestaw znaków w miejscu zestawu międzynarodowego:

Grafika:Atascii-pl.gif

W arabskiej wersji 65XE komputerów Atari zaś zestaw podstawowy był modyfikowany:

Grafika:Atascii-ara.gif

a zestaw międzynarodowy zawierał font w układzie podstawowym.

Inne

Istnieje możliwość łatwego zastąpienia w programach standardowych zestawów znaków zapisanych w ROMie komputera własnymi, bez ingerencji w elektronikę komputera. Można to zrobić nawet z poziomu BASIC-a. Ze względu na konstrukcję układu ANTIC zestawy znaków ładujemy na ogół na granicy 1 kilobajta (dla Graphics 0, ANTIC 3, Graphics 12, Graphics 13) lub 512 bajtów (pozostałe tryby znakowe). Patrz CHBASE.

Zobacz też

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools