ATASCII

From Atariki

(Różnice między wersjami)
Jump to: navigation, search
Wersja z dnia 20:37, 5 maj 2020
Mono (Dyskusja | wkład)
(nazwy w OS)
← Previous diff
Aktualna wersja
Mono (Dyskusja | wkład)
(najm ma zamienione miejscami zestawy - arabski jest podstawowy, a podstawowy alternatywnym)
Linia 5: Linia 5:
[[Grafika:Atascii.gif]] [[Grafika:Atascii.gif]]
-Oraz międzynarodowy CHARSET2 znajdujący się w obszarze $CC00-$CFFF pamięci ROM:+Oraz międzynarodowy CHARSET2 (zwany też alternatywnym) znajdujący się w obszarze $CC00-$CFFF pamięci ROM:
[[Grafika:Atascii-int.gif]] [[Grafika:Atascii-int.gif]]
-W niektórych wersjach komputerów Atari zestaw międzynarodowy był modyfikowany, n.p.:+W Polsce firma [[P.Z. Karen]] w modelach [[192XT]] i [[256XT]] instalowała [[Polskie znaki|polski zestaw znaków]] w miejscu zestawu międzynarodowego:
-* w [[arabski 65XE|arabskiej wersji 65XE]]:+[[Grafika:Atascii-pl.gif]]
 + 
 +W [[arabski 65XE|arabskiej wersji 65XE]] komputerów Atari zaś zestaw podstawowy był modyfikowany:
[[Grafika:Atascii-ara.gif]] [[Grafika:Atascii-ara.gif]]
-* w Polsce zaś firma [[P.Z. Karen]] w modelach [[192XT]] i [[256XT]] instalowała [[Polskie znaki|polski zestaw znaków]]:+a zestaw międzynarodowy zawierał font w układzie podstawowym.
- +
-[[Grafika:Atascii-pl.gif]]+
== Inne == == Inne ==

Aktualna wersja

Zmodyfikowany przez Atari zestaw znaków ASCII (Atari ASCII). Zawiera tylko 128 znaków, pozostałe znaki (od 128 do 255) to negatywy odpowiadających im znakom z zakresu 0-127.

Zestaw podstawowy CHARSET1 znajdujący się w obszarze $E000-$E3FF pamięci ROM:

Grafika:Atascii.gif

Oraz międzynarodowy CHARSET2 (zwany też alternatywnym) znajdujący się w obszarze $CC00-$CFFF pamięci ROM:

Grafika:Atascii-int.gif

W Polsce firma P.Z. Karen w modelach 192XT i 256XT instalowała polski zestaw znaków w miejscu zestawu międzynarodowego:

Grafika:Atascii-pl.gif

W arabskiej wersji 65XE komputerów Atari zaś zestaw podstawowy był modyfikowany:

Grafika:Atascii-ara.gif

a zestaw międzynarodowy zawierał font w układzie podstawowym.

Inne

Istnieje możliwość łatwego zastąpienia w programach standardowych zestawów znaków zapisanych w ROMie komputera własnymi, bez ingerencji w elektronikę komputera. Można to zrobić nawet z poziomu BASIC-a. Ze względu na konstrukcję układu ANTIC zestawy znaków ładujemy na ogół na granicy 1 kilobajta (dla Graphics 0, ANTIC 3, Graphics 12, Graphics 13) lub 512 bajtów (pozostałe tryby znakowe). Patrz CHBASE.

Zobacz też

Odnośniki zewnętrzne

Personal tools