FNT
From Atariki
Wersja z dnia 12:41, 27 lip 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (przykłady, lepsza tabelka) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (→Zobacz też) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Format pliku czcionki rastrowej. | + | Format pliku fontu rastrowego. |
- | + | Zawiera definicje poszczególnych znaków fontu w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia"). | |
- | Zawiera definicje znaków czcionki w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia"). | + | |
Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). | Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry). | ||
Linia 18: | Linia 17: | ||
Sposób interpretacji piksela zależy od [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]], w którym font zostanie użyty (patrz [[Generator znaków|generator znaków]]). | Sposób interpretacji piksela zależy od [[ANTIC Display List#Tryby znakowe|trybu znakowego]], w którym font zostanie użyty (patrz [[Generator znaków|generator znaków]]). | ||
- | Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Jakkolwiek tryby [[Graphics 1]] i [[Graphics 2]] potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, to nie spotyka się raczej plików FNT o długości 512 bajtów. | + | Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Tryby [[Graphics 1]] i [[Graphics 2]] potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, jednak bardzo rzadko spotyka się pliki FNT o długości 512 bajtów. |
<table border=1> | <table border=1> | ||
Linia 32: | Linia 31: | ||
</table> | </table> | ||
- | Spotykane są za to pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w [[Binarny plik DOSu|binarny nagłówek DOSu]] - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka). | + | Spotykane są również pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w [[Binarny plik DOSu|binarny nagłówek DOSu]] - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka). |
== Ciekawostki == | == Ciekawostki == | ||
Linia 46: | Linia 45: | ||
== Zobacz też == | == Zobacz też == | ||
* [[SXS]] | * [[SXS]] | ||
+ | * [[ODF]] | ||
[[Kategoria:Atari 8-bit]] | [[Kategoria:Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria:Formaty plików]] | [[Kategoria:Formaty plików]] |
Aktualna wersja
Format pliku fontu rastrowego. Zawiera definicje poszczególnych znaków fontu w postaci wymaganej do bezpośredniego wyświetlenia przez maszynę (jest to format "zależny od urządzenia").
Każdy znak zdefiniowany jest za pomocą 8 następujących po sobie bajtów i definiuje kolejne linie znaku (licząc od góry).
0 $00 ........ 1 $18 ...oo... 2 $3C ..oooo.. 3 $66 .oo..oo. 4 $66 .oo..oo. 5 $7E .oooooo. 6 $66 .oo..oo. 7 $00 ........
Znaki w zestawie uporządkowane są według kodów ekranowych, a nie wg kodów ATASCII.
Sposób interpretacji piksela zależy od trybu znakowego, w którym font zostanie użyty (patrz generator znaków).
Plik FNT zazwyczaj zawiera definicję 128 znaków i liczy sobie 1024 bajty (128 znaków po 8 bajtów). Tryby Graphics 1 i Graphics 2 potrafią wyświetlić tylko 64 znaki, jednak bardzo rzadko spotyka się pliki FNT o długości 512 bajtów.
offset | długość | opis |
$0000 | $0008 | znak $00 ANTIC-a (spacja) |
$0008 | $0008 | znak $01 ANTIC-a (wykrzyknik) |
$0010 | $0008 | znak $02 |
$0018 | $0008 | znak $03 |
$0020 | $0008 | znak $04 |
... | ... | kolejne bloki |
$03F0 | $0008 | znak $7E |
$03F8 | $0008 | znak $7F |
Spotykane są również pliki FNT zawierające dane czcionki opakowane w binarny nagłówek DOSu - plik zawiera wtedy 1030 bajtów (1024 bajty czcionki + 6 bajtów nagłówka).
Ciekawostki
- Identycznie zbudowany jest też plik FNT z Commodore 64. Jedyną różnicą jest tylko to, że zawiera 256 znaków a nie 128, a więc jest dwukrotnie większy - liczy sobie 2048 bajtów.
- Analogicznie jest też z fontem ZX Spectrum. Zawiera on jednakże definicje tylko znaków $20-$7F uporządkowanych według kodów ASCII, a więc jego długość to 768 bajtów.
Linki
- Na AtariOnline można znaleźć zbiory fontów z Atari i z C64 .
- Font TrueType autorstwa Marka Simmonsona
- Inny zbiór fontów
- Fonty z ZX Spectrum