Atari800
From Atariki
Wersja z dnia 13:33, 18 maj 2006 Vulgar (Dyskusja | wkład) (poTOSiem tez idzie) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:37, 16 lip 2006 0xF (Dyskusja | wkład) (informacje z pierwszej ręki (ja i Petr)) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Mulitplatformowy emulator komputerów Atari [[400]], [[800]], [[600XL]], [[800XL]], [[130XE]] oraz konsoli [[5200]] na licencji GPL. | + | Emulator komputerów Atari [[400]], [[800]], [[XL]], [[XE]] oraz konsoli [[5200]] na licencji GPL. |
- | Występuje na platformach: [[TOS]], Amiga, BeOS, DOS, [[FreeMiNT]], Linux, MacOS X, OS/2, Sega Dreamcast, Unix, Win32, WinCE. | + | Obecna wersja 2.0.2 pozwala uruchomić praktycznie każdy program przeznaczony dla 8-bitowych komputerów Atari. |
- | Bardzo dobra jakość emulacji między innymi dzięki wkładowi [[Fox|Foxa]]. | + | Atari800 jest dostępny na platformy: Amiga, BeOS, DOS, [[FreeMiNT]], Linux, MacOS X, OS/2, Sega Dreamcast, Sony PlayStation 2, [[TOS]], Unix, Win32, WinCE. |
- | W pełni dojrzały emulator, na którym można uruchomić praktycznie każdy program przeznaczony dla 8-bitowych komputerów Atari. | + | Ponadto powstały oparte na Atari800 emulatory na platformy: MacOS, GP32, Xbox, PlayStation Portable oraz Win32 ([[Atari800Win]], [[Atari800Win PLus]]). |
+ | Na niektórych systemach (np. Linux) dostępne są wersje korzystające z różnych bibliotek graficznych: SDL, X11, Motif. | ||
+ | Oprócz wersji udostępniających pełną emulację grafiki Atari istnieją wersje działające w trybie tekstowym: | ||
+ | "basic" wykorzystująca standardowe wejście/wyjście oraz "curses" używająca biblioteki kompatybilnej z CURSES. | ||
- | [http://atari800.sf.net Strona domowa emulatora] | ||
- | {{stub}} | + | = Przegląd możliwości = |
+ | |||
+ | * emulacja rozszerzeń pamięci 320 KB, 576 KB, 1088 KB | ||
+ | * dokładna emulacja 6502 z wszystkimi nieoficjalnymi instrukcjami | ||
+ | * dokładna emulacja [[ANTIC]]a i [[GTIA]] z wszystkimi trybami graficznymi | ||
+ | * emulacja stereo (dwa [[POKEY]]e) | ||
+ | * emulacja 8 stacji dysków (obrazy dysków w formacie ATR, XFD, DCM, ATR.GZ lub XFD.GZ) | ||
+ | * bezpośrednie wczytywanie programów w formacie DOSa i Atari BASIC | ||
+ | * emulacja 42 typów [[kartridż]]y | ||
+ | * emulacja magnetofonu | ||
+ | * emulacja drukarki | ||
+ | * urządzenie H: umożliwiające dostęp do poszczególnych plików z poziomu emulowanego Atari | ||
+ | * zapis i odczyt stanu emulacji | ||
+ | * emulacja dżojstika przy użyciu klawiatury, myszki, dżojstika PC lub oryginalnego dżojstika Atari | ||
+ | * emulacja wiosełek, tabliczki graficznej, pióra świetlnego, pistoletu świetlnego, myszy od [[ST]] i Amigi lub trak-balla przy użyciu myszki | ||
+ | * emulacja [[R-Time 8]] | ||
+ | * zapisywanie zrzutu ekranu w formacie PCX lub PNG | ||
+ | * zapisywanie dźwięku w formacie WAV | ||
+ | * urządzenie R: emulujące interfejs [[850|Atari 850]] przy użyciu TCP/IP lub portu szeregowego | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = Historia = | ||
+ | |||
+ | Projekt Atari800 został rozpoczęty w 1995 roku przez Davida Firtha, który sam stworzył wersje X11, SVGALIB, "basic" oraz "curses". | ||
+ | Stephen Firth (brat Davida) stworzył wersję dla komputerów Amiga, a Ivo van Poorten - dla systemu MS-DOS. | ||
+ | Ron Fries zaimplementował emulację dźwięku POKEYa, która została włączona do Atari800 w 1997 roku. | ||
+ | W tym samym roku emulatorem zainteresował się Petr Stehlik. Stworzył on wersję dla [[Falcon|Atari Falcon]], | ||
+ | a wkrótce potem przejął sterowanie nad całym projektem, nad którym David Firth nie mógł dłużej pracować. | ||
+ | |||
+ | Razem z Petrem nad emulatorem pracowali m.in. Rich Lawrence (tworzący w tamtym czasie [[Atari800Win]]), | ||
+ | Perry McFarlane, Thomas Richter (autor późniejszego emulatora Atari++), [[Raster|Radek Sterba]]. | ||
+ | Początkowo Petr otrzymywał poprawki kodu emailem. Później utworzył pierwszą listę mailingową i repozytorium CVS. | ||
+ | |||
+ | W roku 2000 do projektu dołączyli Krzysztof Nikiel (stworzył wersję Win32), Sebastian Bauer (zajmował się wersją na komputery Amiga), | ||
+ | Christian Groessler oraz [[Fox|Piotr Fusik]] (wniósł nową emulację ANTICa oraz wiele drobnych poprawek). | ||
+ | Wypuszczone zostały wersje 1.0.x. | ||
+ | |||
+ | W 2001 projekt Atari800 został zarejestrowany w serwisie [http://sourceforge.net sourceforge.net]. | ||
+ | Vasyl Tsvirkunov stworzył wersję emulatora dla systemu Windows CE, a Jacek Popławski dla biblioteki SDL. | ||
+ | W 2002 Mark Grebe utworzył wersję dla systemu Mac OS X. Do końca 2002 Piotr Fusik wprowadzał kolejne poprawki | ||
+ | (m.in. emulacja magnetofonu, wielu typów kartridży oraz różnych kontrolerów). Intensywnie rozwijał się też | ||
+ | projekt [[Atari800Win PLus]]. | ||
+ | |||
+ | Wersje 1.3.x wypuszczane od 2003 przyniosły dużą poprawę jakości dźwięku (nowy emulator POKEYa | ||
+ | Michaela Borisova), grafiki (Perry McFarlane ulepszył emulację ANTICa i GTIA) oraz emulacji magnetofonu | ||
+ | (Achim Haertel). | ||
+ | |||
+ | W 2005 Kostas Nakos uaktualnił wersję WinCE. Troy Ayers pracował nad wersją dla PlayStation 2. | ||
+ | Piotr Fusik wprowadził kolejną serię poprawek (m.in. automatyczne rozpoznawanie formatu pliku, | ||
+ | bezpośrednie wczytywanie programów w [[BASIC]]u, poprawki konfiguracji i interfejsu użytkownika, | ||
+ | znaczne poprawienie jakości emulacji w wersjach "basic" i CURSES, zwiększenie przenośności i stabilności) | ||
+ | oraz stworzył oparty na Atari800 odtwarzacz muzyki o nazwie [[ASAP]]. | ||
+ | |||
+ | W 2006 do projektu Atari800 została włączona wersja dla konsol Sega Dreamcast, tworzona od 2002 | ||
+ | przez Christiana Groesslera. | ||
+ | |||
+ | Oprócz wyżej wymienionych nad emulatorem pracowało wiele innych osób. Pełna lista jest dostępna w pliku | ||
+ | [http://atari800.cvs.sourceforge.net/*checkout*/atari800/atari800/DOC/CREDITS CREDITS]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | [http://atari800.sourceforge.net Strona domowa emulatora] | ||
[[Kategoria:Emulacja]] | [[Kategoria:Emulacja]] |
Wersja z dnia 17:37, 16 lip 2006
Emulator komputerów Atari 400, 800, XL, XE oraz konsoli 5200 na licencji GPL. Obecna wersja 2.0.2 pozwala uruchomić praktycznie każdy program przeznaczony dla 8-bitowych komputerów Atari.
Atari800 jest dostępny na platformy: Amiga, BeOS, DOS, FreeMiNT, Linux, MacOS X, OS/2, Sega Dreamcast, Sony PlayStation 2, TOS, Unix, Win32, WinCE. Ponadto powstały oparte na Atari800 emulatory na platformy: MacOS, GP32, Xbox, PlayStation Portable oraz Win32 (Atari800Win, Atari800Win PLus). Na niektórych systemach (np. Linux) dostępne są wersje korzystające z różnych bibliotek graficznych: SDL, X11, Motif. Oprócz wersji udostępniających pełną emulację grafiki Atari istnieją wersje działające w trybie tekstowym: "basic" wykorzystująca standardowe wejście/wyjście oraz "curses" używająca biblioteki kompatybilnej z CURSES.
Przegląd możliwości
- emulacja rozszerzeń pamięci 320 KB, 576 KB, 1088 KB
- dokładna emulacja 6502 z wszystkimi nieoficjalnymi instrukcjami
- dokładna emulacja ANTICa i GTIA z wszystkimi trybami graficznymi
- emulacja stereo (dwa POKEYe)
- emulacja 8 stacji dysków (obrazy dysków w formacie ATR, XFD, DCM, ATR.GZ lub XFD.GZ)
- bezpośrednie wczytywanie programów w formacie DOSa i Atari BASIC
- emulacja 42 typów kartridży
- emulacja magnetofonu
- emulacja drukarki
- urządzenie H: umożliwiające dostęp do poszczególnych plików z poziomu emulowanego Atari
- zapis i odczyt stanu emulacji
- emulacja dżojstika przy użyciu klawiatury, myszki, dżojstika PC lub oryginalnego dżojstika Atari
- emulacja wiosełek, tabliczki graficznej, pióra świetlnego, pistoletu świetlnego, myszy od ST i Amigi lub trak-balla przy użyciu myszki
- emulacja R-Time 8
- zapisywanie zrzutu ekranu w formacie PCX lub PNG
- zapisywanie dźwięku w formacie WAV
- urządzenie R: emulujące interfejs Atari 850 przy użyciu TCP/IP lub portu szeregowego
Historia
Projekt Atari800 został rozpoczęty w 1995 roku przez Davida Firtha, który sam stworzył wersje X11, SVGALIB, "basic" oraz "curses". Stephen Firth (brat Davida) stworzył wersję dla komputerów Amiga, a Ivo van Poorten - dla systemu MS-DOS. Ron Fries zaimplementował emulację dźwięku POKEYa, która została włączona do Atari800 w 1997 roku. W tym samym roku emulatorem zainteresował się Petr Stehlik. Stworzył on wersję dla Atari Falcon, a wkrótce potem przejął sterowanie nad całym projektem, nad którym David Firth nie mógł dłużej pracować.
Razem z Petrem nad emulatorem pracowali m.in. Rich Lawrence (tworzący w tamtym czasie Atari800Win), Perry McFarlane, Thomas Richter (autor późniejszego emulatora Atari++), Radek Sterba. Początkowo Petr otrzymywał poprawki kodu emailem. Później utworzył pierwszą listę mailingową i repozytorium CVS.
W roku 2000 do projektu dołączyli Krzysztof Nikiel (stworzył wersję Win32), Sebastian Bauer (zajmował się wersją na komputery Amiga), Christian Groessler oraz Piotr Fusik (wniósł nową emulację ANTICa oraz wiele drobnych poprawek). Wypuszczone zostały wersje 1.0.x.
W 2001 projekt Atari800 został zarejestrowany w serwisie sourceforge.net. Vasyl Tsvirkunov stworzył wersję emulatora dla systemu Windows CE, a Jacek Popławski dla biblioteki SDL. W 2002 Mark Grebe utworzył wersję dla systemu Mac OS X. Do końca 2002 Piotr Fusik wprowadzał kolejne poprawki (m.in. emulacja magnetofonu, wielu typów kartridży oraz różnych kontrolerów). Intensywnie rozwijał się też projekt Atari800Win PLus.
Wersje 1.3.x wypuszczane od 2003 przyniosły dużą poprawę jakości dźwięku (nowy emulator POKEYa Michaela Borisova), grafiki (Perry McFarlane ulepszył emulację ANTICa i GTIA) oraz emulacji magnetofonu (Achim Haertel).
W 2005 Kostas Nakos uaktualnił wersję WinCE. Troy Ayers pracował nad wersją dla PlayStation 2. Piotr Fusik wprowadził kolejną serię poprawek (m.in. automatyczne rozpoznawanie formatu pliku, bezpośrednie wczytywanie programów w BASICu, poprawki konfiguracji i interfejsu użytkownika, znaczne poprawienie jakości emulacji w wersjach "basic" i CURSES, zwiększenie przenośności i stabilności) oraz stworzył oparty na Atari800 odtwarzacz muzyki o nazwie ASAP.
W 2006 do projektu Atari800 została włączona wersja dla konsol Sega Dreamcast, tworzona od 2002 przez Christiana Groesslera.
Oprócz wyżej wymienionych nad emulatorem pracowało wiele innych osób. Pełna lista jest dostępna w pliku CREDITS.