Crack-grupa
From Atariki
Wersja z dnia 16:42, 8 wrz 2005 Dracon (Dyskusja | wkład) ← Previous diff |
Wersja z dnia 16:58, 9 wrz 2005 Dracon (Dyskusja | wkład) (jeszcze wiecej info!!! :P) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Jest to jedna z form [[grupy]] komputerowej na [[Scena|scenie]], zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych. | Jest to jedna z form [[grupy]] komputerowej na [[Scena|scenie]], zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych. | ||
+ | |||
Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż ''"wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu"''''' *'''. Czasem ''crackerzy'' (czyli członkowie ''crack-grupy'') stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura ''anty-freezer'' w [[Technoid|Technoidzie]] nad którą siedział [[Seban]])! | Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż ''"wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu"''''' *'''. Czasem ''crackerzy'' (czyli członkowie ''crack-grupy'') stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura ''anty-freezer'' w [[Technoid|Technoidzie]] nad którą siedział [[Seban]])! | ||
+ | |||
Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek [[scena|sceny]] komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z [[Intro|intr]] i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały [[compo|konkursy]] na najlepsze dzieło. Ewolucja dokonała się najpierw na scenie [[C64]] i [[Amiga|Amigi]]. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w ''cracking'' przechodziły do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]). | Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek [[scena|sceny]] komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z [[Intro|intr]] i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały [[compo|konkursy]] na najlepsze dzieło. Ewolucja dokonała się najpierw na scenie [[C64]] i [[Amiga|Amigi]]. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w ''cracking'' przechodziły do czegoś wprost przeciwnego (np. [[Our 5oft]]). | ||
+ | |||
'''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery); [[freezer]] do przerywania działania i modyfikacji "ofiary"; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu. | '''Narzędzia:''' różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery); [[freezer]] do przerywania działania i modyfikacji "ofiary"; [[cruncher]] do pakowania złamanego programu. | ||
+ | |||
'''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Wymienić można: High Tech Team, [[Bloody Coders]], [[Clever People]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], Denoxy, Gumi and Kravco Software, Copy Service Stuttgart (CCS) a także działających solo: Spiderman, Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, [[MrBacardi]], [http://www.mushca.com/f/atari/ Homesoft], John E., Spike Ripsoft, S.S.M.B., Burton Bandit, Anonymous Atari User i na pewno paru innych... | '''Przedstawiciele:''' ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu '''crack-grup'''. Wymienić można: High Tech Team, [[Bloody Coders]], [[Clever People]], Jabole (?), [[REMiX Soft Ltd.]], Denoxy, Gumi and Kravco Software, Copy Service Stuttgart (CCS) a także działających solo: Spiderman, Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, [[MrBacardi]], [http://www.mushca.com/f/atari/ Homesoft], John E., Spike Ripsoft, S.S.M.B., Burton Bandit, Anonymous Atari User i na pewno paru innych... | ||
- | '''Uwagi:''' crack-grupy poza odbezpieczaniem programów zajmowały się też w przygotowywaniem wersji ''fajlowych'' (z ang. ''file'' = plik) gier całodyskowych. Zwyczaj ten, szczególnie doceniany był w naszym kraju, gdzie długi czas użytkownicy magnetofonów (z przeróbkami) stanowili większość. Dzięki takim giełdowym asom jak *Ajek albo *Emek, mogliśmy się cieszyć graniem w Draconusa czy Zybexa w systemach low-budget. ;) Poza tym działalność crackerów, choć niezgodna z prawem, dawała szansę na bezproblemowe posiadanie kopii bezpieczeństwa danego programu i ułatwia sprawę z odpalaniem gierek spod twardysków (lata 90. XX w. i dalej) na Atari albo pod emulatorem (ileś gierek w obrazie [[ATR]]). | + | |
+ | '''Dystrybucja swoich produkcji:''' rozsyłanie i wymiana z innymi grupami i osobami (zwykłą pocztą!), rozpowszechnianie na rozmaitych giełdach (w Polsce "centrala" była w Warszawie - słynna "giełda na Grzbowskiej", na wybrzeżu to "giełda w Żaku" i inne) i w specjalnych [[BBS|BBS-ach]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''Uwagi:''' crack-grupy poza odbezpieczaniem programów zajmowały się też w przygotowywaniem wersji ''fajlowych'' (z ang. ''file'' = plik) gier całodyskowych. Zwyczaj ten, szczególnie doceniany był w naszym kraju, gdzie długi czas użytkownicy magnetofonów (z przeróbkami) stanowili większość. Dzięki takim giełdowym asom jak *Ajek albo *Emek, mogliśmy się cieszyć graniem w Draconusa czy Zybexa w systemach ''low-budget''. ;) Poza tym działalność crackerów, choć niezgodna z prawem, dawała szansę na bezproblemowe posiadanie kopii bezpieczeństwa danego programu i ułatwia sprawę z odpalaniem gierek spod twardysków (lata 90. XX w. i dalej) na Atari albo pod emulatorem (ileś gierek w obrazie [[ATR]]). | ||
+ | Wyzwaniem dla crackerów było także przerzucania wersji gier będących tylko na [[cartridge]] (teoretycznie trudnych do złamania) na wersje dyskowe lub fajlowe. Przykładem mogą być gry "Gato" albo "AirBall". | ||
Wersja z dnia 16:58, 9 wrz 2005
Jest to jedna z form grupy komputerowej na scenie, zorientowana wyłącznie (lub głównie) na odbezpieczanie gier i programów użytkowych.
Członkowie takiej grupy staczają intelektualne "bitwy" z autorami programów, udowadniając starą prawdę, iż "wszystko da się złamać, wymaga to tylko odpowiedniej ilości czasu" *. Czasem crackerzy (czyli członkowie crack-grupy) stają się takimi fachowcami, że zostają zapraszani do pisania autorskich zabezpieczeń (vide procedura anty-freezer w Technoidzie nad którą siedział Seban)!
Warto pamiętać, że to właśnie crack-grupy stanowiły zalążek sceny komputerowej, gdyż niektóre takie grupy z intr i innych czołówek dołączanych przed grami, przeszły do czegoś ambitniejszego. Kiedy powstało ileś produkcji demo-podobnych, zaczęto je porównywać i tak m.in. powstały konkursy na najlepsze dzieło. Ewolucja dokonała się najpierw na scenie C64 i Amigi. Często zatem bywało, że grupy zaangażowane początkowo w cracking przechodziły do czegoś wprost przeciwnego (np. Our 5oft).
Narzędzia: różnego rodzaju monitory i programy do analizy kodu programu (edytory plikowe i dyskowe, disassemblery, debuggery); freezer do przerywania działania i modyfikacji "ofiary"; cruncher do pakowania złamanego programu.
Przedstawiciele: ze względu na stosunkowo niewielki rozmiar atarowskiej sceny, nie było zbyt wielu crack-grup. Wymienić można: High Tech Team, Bloody Coders, Clever People, Jabole (?), REMiX Soft Ltd., Denoxy, Gumi and Kravco Software, Copy Service Stuttgart (CCS) a także działających solo: Spiderman, Lord Of Darkness, KilRoy, Glenn the 5200man, Steve Zipp, MrBacardi, Homesoft, John E., Spike Ripsoft, S.S.M.B., Burton Bandit, Anonymous Atari User i na pewno paru innych...
Dystrybucja swoich produkcji: rozsyłanie i wymiana z innymi grupami i osobami (zwykłą pocztą!), rozpowszechnianie na rozmaitych giełdach (w Polsce "centrala" była w Warszawie - słynna "giełda na Grzbowskiej", na wybrzeżu to "giełda w Żaku" i inne) i w specjalnych BBS-ach.
Uwagi: crack-grupy poza odbezpieczaniem programów zajmowały się też w przygotowywaniem wersji fajlowych (z ang. file = plik) gier całodyskowych. Zwyczaj ten, szczególnie doceniany był w naszym kraju, gdzie długi czas użytkownicy magnetofonów (z przeróbkami) stanowili większość. Dzięki takim giełdowym asom jak *Ajek albo *Emek, mogliśmy się cieszyć graniem w Draconusa czy Zybexa w systemach low-budget. ;) Poza tym działalność crackerów, choć niezgodna z prawem, dawała szansę na bezproblemowe posiadanie kopii bezpieczeństwa danego programu i ułatwia sprawę z odpalaniem gierek spod twardysków (lata 90. XX w. i dalej) na Atari albo pod emulatorem (ileś gierek w obrazie ATR).
Wyzwaniem dla crackerów było także przerzucania wersji gier będących tylko na cartridge (teoretycznie trudnych do złamania) na wersje dyskowe lub fajlowe. Przykładem mogą być gry "Gato" albo "AirBall".
* - cytat Sebana
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.