Graphics 11
From Atariki
Wersja z dnia 08:58, 16 mar 2022 Krótki (Dyskusja | wkład) (To nie Atari miesza kolory na wyjściu, lecz telewizor.) ← Previous diff |
Wersja z dnia 17:08, 14 maj 2022 Mono (Dyskusja | wkład) (screenshot) Next diff → |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
+ | [[Grafika:Gr11.png|GR.11|right]] | ||
11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. | 11-ty tryb graficzny w numeracji [[Atari OS]]. Składa się z 192 linii trybu [[ANTIC Display List|ANTIC $0F]], tak samo jak [[Graphics 8]], [[Graphics 9]] i [[Graphics 10]]. Dlatego mówi się, że jest to ''tryb GTIA'', gdyż z punktu widzenia układu [[ANTIC (układ)|ANTIC]] jest to [[Graphics 8]], a dopiero ingerencja w rejestr GTIA [[Rejestry GTIA#GTIACTL|GTIACTL]] (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu. | ||
Wersja z dnia 17:08, 14 maj 2022
11-ty tryb graficzny w numeracji Atari OS. Składa się z 192 linii trybu ANTIC $0F, tak samo jak Graphics 8, Graphics 9 i Graphics 10. Dlatego mówi się, że jest to tryb GTIA, gdyż z punktu widzenia układu ANTIC jest to Graphics 8, a dopiero ingerencja w rejestr GTIA GTIACTL (zwany również GPRIOR) zmienia interpretację danych obrazu.
- Kolory: 16 kolorów z palety 121. Kolor 0 jest zawsze czarny, kolory 1-15 mają 15 różnych chrominancji lecz jednakową luminancję, określoną przez bity 1-3 rejestru COLBAK (rejestr-cień COLBAKS).
- Rozdzielczość pozioma: 80 pikseli, w zależności od szerokości ekranu (DMACTLS) także 64 lub 96.
- Rozdzielczość pionowa: 192 linie, maksymalnie 239 linii (co uzyskuje się modyfikując Display List)
- Proporcje piksela: 4x1
Cień rejestru GTIACTL to GTIACTLS, wpisanie do niego wartości $C0 spowoduje włączenie trybu 11.
Cechą charakterystyczną systemu telewizyjnego PAL jest "mieszanie" przez odbiornik TV składowej koloru danej linii z kolorem linii poprzedniej, więc jeżeli stworzymy ekran z liniami na zmianę w Graphics 9 i Graphics 11, wszystkie linie trybu 9 będą pokolorowane (czyt. przejmą chrominancję) z poprzedzających je linii trybu 11. Ten trick jest wykorzystywany m.in. w trybach graficznych CIN i TIP oraz przez programy graficzne Paint 256 i Plama 256. Natomiast jedynym znanym programem graficznym, obsługującym 'normalny' tryb Graphics 11 jest RAMbrandt.
Co ciekawe, numer tego trybu graficznego był uwzględniony od najwcześniejszej wersji Atari OS z komputerów Atari 400 i 800, mimo że tylko ostatnie modele tej serii miały wbudowany GTIA - na obecnym w większości modeli CTIA uzyskanie tego trybu nie jest możliwe.