Tryby wielokolorowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 13:57, 25 kwi 2024
Wielokolorowe tryby graficzne układu ANTIC, w których jeden piksel ma szerokość jednego cyklu koloru.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiadają zawsze dwa bity.
- Liczba pikseli w linii przy normalnej szerokości pola gry wynosi 160, przy wąskiej i szerokiej odpowiednio 128 i 192.
- Kolor piksela jest pobierany bezpośrednio z rejestru koloru:
- %00 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- %01 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
- Dodatkowo w trybach tekstowych kolor piksela %11 pobierany jest odpowiednio do ustawienia najstarszego bitu kodu znaku w pamięci ekranu:
- %11 (znaki normalne $00-$7F) - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 (znaki inverse $80-$FF) - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)),
- Zmodyfikowany tryb wielokolorowy uzyskiwany w drodze włączania trzech trybów w linii przez programowe przełączanie trybów GTIA bierze kolory z rejestrów:
- %00 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
- %11 COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Sterownik urządzenia "S:" systemu operacyjnego definiuje 6 trybów wielokolorowych:
- Graphics 3,
- Graphics 5,
- Graphics 7,
- Graphics 13 (tryb tekstowy),
- Graphics 15,
- Graphics 12 (tryb tekstowy).
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.