Tryby dwukolorowe
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 06:41, 29 kwi 2024 Krótki (Dyskusja | wkład) (Tryby monochromatyczne moved to Tryby dwukolorowe: "Monochromatyczny" nie jest synonimem "dwukolorowy".) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (redakcja) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
- | Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępny jest tylko jeden kolor. Ale w niektórych właściwie dostępne są dwa. | + | Tak zwyczajowo nazywane są [[tryby graficzne ANTIC-a]], w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden. |
Oto wspólne ich cechy: | Oto wspólne ich cechy: | ||
Linia 8: | Linia 8: | ||
** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLBAK|COLBAK ($D01A)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLBAKS|COLBAKS ($02C8)]]), | ||
** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ** 1 [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]). | ||
- | * W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów: | + | * W [[Tryby wysokiej rozdzielczości|trybach hires]] kolory pikseli pobierane są z rejestrów: |
** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), | ** 0 [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]), | ||
** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ** 1 luminancja z [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), chrominancja z [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF2S|COLPF2S ($02C6)]]). | ||
Linia 23: | Linia 23: | ||
* [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | * [[Graphics 1|ANTIC 6 (Graphics 1)]], | ||
* [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]] | * [[Graphics 2|ANTIC 7 (Graphics 2)]] | ||
- | można traktować w zasadzie jako monochromatyczne, bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech: | + | można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe [[tryby wielokolorowe]]), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku: |
* %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | * %00 - [[Rejestry GTIA#COLPF0|COLPF0 ($D016)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF0S|COLPF0S ($02C4)]]), | ||
* %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | * %01 - [[Rejestry GTIA#COLPF1|COLPF1 ($D017)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF1S ($02C5)]]), | ||
* %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | * %10 - [[Rejestry GTIA#COLPF2|COLPF2 ($D018)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF1S|COLPF2S ($02C6)]]), | ||
- | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]) | + | * %11 - [[Rejestry GTIA#COLPF3|COLPF3 ($D019)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#COLPF3S|COLPF3S ($02C7)]]). |
- | według dwóch najstarszych bitów numeru znaku. | + | |
[[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | [[Kategoria: Programowanie Atari 8-bit]] | ||
[[Kategoria: Tryby graficzne]] | [[Kategoria: Tryby graficzne]] | ||
{{stub}} | {{stub}} |
Aktualna wersja
Tak zwyczajowo nazywane są tryby graficzne ANTIC-a, w których na ekranie dostępne są tylko dwa kolory. Ale w niektórych właściwie dostępny jest jeden.
Oto wspólne ich cechy:
- Za pojedynczy piksel odpowiada jeden bit.
- Kolor ramki jest (jak zwykle) pobierany z rejestru COLBAK.
- Kolory pikseli pobierane są zazwyczaj z rejestrów:
- 0 COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)),
- 1 COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)).
- W trybach hires kolory pikseli pobierane są z rejestrów:
- 0 COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- 1 luminancja z COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)), chrominancja z COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)).
W ośmiobitowym Atari dostępne są następujące tryby monochromatyczne:
- ANTIC 9 (Graphics 4),
- ANTIC B (Graphics 6),
- ANTIC C (Graphics 14),
- ANTIC F (Graphics 8) (tryb hires),
- ANTIC 2 (Graphics 0) (tryb hires),
- ANTIC 3 (tryb hires).
Tryby tekstowe:
można w zasadzie traktować jako monochromatyczne z mapą kolorów (analogicznie jak tekstowe tryby wielokolorowe), bo jeden znak rysowany jest zawsze jednym kolorem, choć tenże kolor wybierany jest spośród czterech według dwóch najstarszych bitów numeru znaku:
- %00 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %01 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %10 - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)).
Ten artykuł to tylko zalążek. Możesz pomóc rozwojowi Atariki poprzez rozszerzenie go o więcej informacji.