Graphics 13
From Atariki
(Różnice między wersjami)
Wersja z dnia 13:22, 25 kwi 2024 Mono (Dyskusja | wkład) (multicolor) ← Previous diff |
Aktualna wersja Mono (Dyskusja | wkład) (krzyżyk) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]] | [[Grafika:Gr13.png|GR.13|right]] | ||
- | [[Tryby wielokolorowe|Wielokolorowy tryb]] tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40x12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2x2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. | + | [[Tryby wielokolorowe|Wielokolorowy tryb]] tekstowy ([[ANTIC Display List|ANTIC $05]]), podobny do [[Graphics 12|trybu 12]], lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40×12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2×2 (jak w [[Graphics 7]]) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. |
[[Generator znaków]] zawiera definicje 128 znaków. | [[Generator znaków]] zawiera definicje 128 znaków. | ||
Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). | Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru [[Rejestry ANTIC-a#CHRCTL|CHACTL ($D401)]] (cień [[Rejestry-cienie Atari OS#CHACT|CHACT ($2F3)]]). |
Aktualna wersja
Wielokolorowy tryb tekstowy (ANTIC $05), podobny do trybu 12, lecz o dwukrotnie mniejszej rozdzielczości pionowej (40×12 znaków). Charakteryzuje się proporcjami piksela 2×2 (jak w Graphics 7) oraz możliwością użycia piątego koloru (znak w inverse video). Dodatkową zaletą jest dwukrotnie mniejsza zajętość pamięci ekranu. Generator znaków zawiera definicje 128 znaków. Na rysowanie znaków w tym trybie ma wpływ stan rejestru CHACTL ($D401) (cień CHACT ($2F3)).
Oto wartości pikseli i odpowiadające im rejestry kolorów:
- %00 - COLBAK ($D01A) (cień COLBAKS ($02C8)) (także kolor ramki),
- %01 - COLPF0 ($D016) (cień COLPF0S ($02C4)),
- %10 - COLPF1 ($D017) (cień COLPF1S ($02C5)),
- %11 (znaki normalne $00-$7F) - COLPF2 ($D018) (cień COLPF2S ($02C6)),
- %11 (znaki inverse $80-$FF) - COLPF3 ($D019) (cień COLPF3S ($02C7)),
Ekran w tym trybie zajmuje 40*12=480 ($1E0) bajtów. Każdy znak kodowany jest jednym bajtem. Okno tekstowe zajmuje 40*4=160 ($A0) bajtów i zrealizowane jest w Graphics 0.